❞ رواية نار الفراق ❝  ⏤ منة مصطفى

❞ رواية نار الفراق ❝ ⏤ منة مصطفى

رواية قصيرة
منة مصطفى -
❰ لها مجموعة من الإنجازات والمؤلفات أبرزها ❞ نار الفراق ❝ الناشرين : ❞ إلين للنشر الإلكتروني ❝ ❱
من كتب الروايات والقصص - مكتبة القصص والروايات والمجلّات.


اقتباسات من رواية نار الفراق

نبذة عن الكتاب:
نار الفراق

2024م - 1446هـ
رواية قصيرة .
المزيد..

تعليقات القرّاء:

"نار الفراق" 

 

 

گ:منه مصطفي 
البارت الاول♥️
نار الفراق ♥️
وعد:يعني اي عاوز تجوزني تاجر مخدرات
محمد:اها وده اخر كلام عندي ويلا جهزي نفسك 
وعد:لا يابابا مش هتجوزه انا دكتوره عاوز ف الآخر ترميني علشان الفلوس
محمد بضحك:دكتوره ههه الدكتوره اللي لسه فاضلها ٦ سنين ودول هصرف عليكي فيهم ازاي اخرتك الجواز واهو تلاقي واحد يصرف عليكي وهكسب من وراكي مليون جنيه انتي عارفه يعني اي 
وعد:انت ل الدرجادي الفلوس عمتك ل الدرجادي هتبيع بنتك بس انا مش موافقه ومش هتجوزه 
محمد جاب وعد من شعرها:انتي بتعلي صوتك عليا طب مفيش خروج من الاوضه دي غير علي بيتك وزقها علي الارض وخرج
وعد فضلت تعيط. 
وعد ل نفسها:لا انا مش هستسلم انا مش ضعيفه انا لازم اهرب من هنا وبدأت تلم هدومها علشان تهرب 
بعد مرور وقت كانت وعد في محطه القطار مع صحبتها ورد
ورد:هتعملي اي دلوقتي 
وعد بحزن:هسافر اسكندريه هبدا حياه هناك هشتغل واقدم علي الجامعه
ورد بحزن علي حاله صحبتها:انتي قدها وانا واثقه فيكي
وعد: اكتر حاجه مزعلاني أن مش هعرف اشوف اخويا تاني لما يرجع من السفر عرفي كل حاجه قوليله ابوك كان عاوز يبيع اختك علشان كده هربت 
ورد :اهدي كل حاجه هتتحل انا جمبك طب م تشوفي حد يقنع ابوكي وتفضلي عايشه هنا 
وعد:من بعد موت امي وانا مليش حد هي اللي وصلتني ل هنا مش هضيع حلمي وحلمها واتجوز واحد بتاع مخدرات 
وهنا القطر جيه 
ورد حضنتها:بحبك يااقرب حد ليا كنتي دايما جمبي صح. مليش اخوات بنات بس انتي كنتي اختي وكل حياتي ودلوقتي هتسبيني هرجع وحيده تاني
وعد :مين قال اني هسيبك هتفضلي طول الوقت ف بالي مش هنساكي ابدا اول لما اقدر اقف علي رجلي من تاني هرجعلك 
ودعوا بعض ووعد ركبت القطر وسافرت
وعد سافرت وقررت تسيب ذكريات كتير ذكريات مع مامتها وأخوها اللي سافر بعد لما مامتها ماتت ومتعرفش عنو حاجه وباباها اللي كان عاوز يبيعها وصحبتها اللي ملهاش غيرها قررت تبدأ حياه جديده ف مكان جديد متعرفش في حد 
وهنا القطر كان وصل 
وعد نزلت من القطر وراحت علي بحر اسكندريه
وعد ل نفسها ها هنعمل اي هنبدا ازاي
وفاجاه سمعت صوت حد من وراها 
ياترا صوت مين ؟هل وعد هتعرف تعيش ل وحدها ؟اخو وعد هيرجع ويعرف اللي حصل ف اخته ؟اي اللي هيحصل ب ابو وعد؟ده كله هنعرفه البارت الجاي مستنيه رايكم بحبكم في الله
گ:منه مصطفي السراج

گ:منه مصطفي 
البارت التاني 
نار الفراق 
اسر:لكل بدايه نهايه وطول ما ربنا موجود متيأسيش وبعدين في حد ب الجمال ده هنا وانا معرفش 
وعد:انت مين وازاي تقول كده 
اسر:اهدي انا بهزر انا دكتور أسر 
وعد:اتشرفت ب حضرتك
اسر:انتي من اسكندريه 
وعد:لا 
اسر:ممكن نبقي صحاب بما أن ملكيش حد هنا 
وعد:اها قول بقا كده ماانتم كلكم شبهه بعض
اسر:يالهوي عليكي بتموتي في الخناق ياست والله انا اكبر دكتور ف اسكندريه واسألي عني كمان 
وعد : احم احم اسفه بس مضايقه شويه 
اسر :احكي مالك بما اننا بقينا صحاب 
وعد:بس انا لسه مقولتش اني موافقه نبقي صحاب
اسر:مش مهم 
وعد ابتسمت
اسر بضحك:ايوا بقا القمر طلع بيضحك 
قعدو يتكلموا كتير ووعد حكت ل أسر كل اللي حصل معاها  
_____________________
نروح عن ابو وعد
محمد :تعالو اتفضلوا 
دخل احمد ومعاه رجالته والمؤذون 
احمد ب شده:هي فين العروسه 
محمد:هدخل اجيبها بس مش قبل ما اخد الفلوس اللي اتفقنا عليها 
واحد من رجاله احمد:انت بتشرط علي المعلم كمان 
احمد:سيبه هات الفلوس من العربيه 
محمد:إذا كان كده ندخل نجيب العروسه 
محمد دخل يجيب وعد وبيفتح الاوضه لقي الشباك مفتوح ووعد مش موجوده 
محمد:يابنت ال... هقول ل الناس اي دلوقتي هقتلك ياوعد هقتلك 
هنا احمد دخل 
احمد:فين العروسه 
محمد بخوف:هربت 
احمد:يعني اي هربت 
محمد:والله ياباشا انا معرفش حاجه بس هدور عليها واجوزهالك 
احمد: علموا الادب يارجاله 
هنا بدأؤ يضربوا ف محمد
محمد بتعب من كتر الضرب :هقتلك ياوعد هقتلك  
احمد:كفايه كده يارجاله 
احمد قرب علي محمد ومسكه جامد 
احمد:معاك اسبوع تدور علي بنتك لو مجتش هتصرف انا وساعتها اترحم عليها 
_________________________
نروح عند وعد
اسر:بجد اتبسط جدا اني اتعرفت عليکي 
وعد:وانا اكتر 
اسر:يلا قومي معايا 
وعد:فين
اسر:هنروح اكيد مش هنبات ف الشارع
وعد بعصبيه:قصدك اي 
اسر:اهدي انتي شكلك بتشوفي افلام كتير اكيد مش هسيبك ف الشارع 
وعد :هروح فين 
اسر:انا عندي بيت في كل عيلتي الشقه اللي ف وشنا فاضيه اعتبري هأجرهالك وهنزلك تدربي عندي ف المستشفي بما انك هتبقي دكتوره علاج طبيعي ومن بكره هقدملك ف الجامعه اللي شغالة فيها
وعد:بجد مش عارفه اشكرك ازاي 
اسر:مش عاوزك تشكريني لان انتي هترديلي ده كله 
وعد:ازاي 
اسر :هتعرفي بعدين
اسر:بطلي اسأله ويلا قومي الساعه بقت ٩ 
وعد قامت وراحو عن بيت اسر 
اسر خبط علي الباب 
رانيا مامت أسر:كل التأخير ده كنت فين برن عليك ف المستشفي مش موجود 
قلقتني عليك 
اسر باس أيدها:متقلقيش ياست الكل ابنك دكتور مش هيتخطف 
رانيا:هتبطل لماضه امته 
وهنا لاحظت وجود وعد 
رانيا بتسرع:نهارك اسود انت اتجوزت من ورايا مين دي 
وعد كانت واقفه متوتره ومش عارفه تقول اي 
اسر:هفهمك يا ماما كل حاجه بس ممكن ندخل ولا هنفضل واقفين علي الباب 
رانيا:تعالي اتفضلي يابنتي 
اسر فهم مامته كل حاجه ورانيا حبت وعد جدا 
رانيا:انا معنديش بنات بس من انهارده هتكوني بنتي 
وعد ب ابتسامه:طبعا يا طنط
رانيا:لا طنط أي قوليلي ماما 
وقامت حضنت وعد 
وعد ف اللحظه دي افتكر مامتها وعنيها دمعت 
اسر:ما كنتي من شويه بتصوتي وتقولي اتجوزت من وراكي دلوقتي بقيتوا حبايب يعني 
رانيا:وانت مالك قوم يالا انتم اللي هتقتدو ف الشقه التانيه انت واخوك و وعد هتقعد معايا ف الشقه 
اسر:بقا اخرتها كده
وهنا خرج ولد جميل جدا من الاوضه بس وعد استغربت لما شافته كده وفهمت قصد أسر اي ب ان هي هتردله كل اللي هو عملوا معاها 
ياترا وعد شافت اي ؟واي اللي هيحصل ف ابو وعد ؟و ياترا وعد هتقدر ترد ل اسر كل اللي عملوا؟ وفين اخو وعد ف كل ده وياترا هيعرف أن اخته هربت؟ ده اللي هنعرفوا البارت الجاي مستنيه رايكم بحبكم في الله 
گ:منه مصطفي السراج

گ:منه مصطفي 
البارت التالت ♥️
نار الفراق ♥️
وعد شافت ولد جميل جدا قاعد على كرسي متحرك
اسر:تعالي ياادم دي دكتوره وعد اللي هتعالجك 
ادم:بس انا مش عاوز حد يعالجني انا تعبت 
وعد:اي اليأس ده بس هتتعالج باعم وتكون زي الفل كمان وبكره تقول وعد قالت 
ادم بصلها ب ابتسامه : شكرا 
رانيا:يلا بقا ياوعد ادخلي غيري وتعالي علشان ناكل
بعد مرور وقت 
وعد:بقولك انا اللي هغسل المواعين ياماما 
رانيا:لا ياحبيبتي انا اللي هعملهم
اسر:اي الزعيق ده 
رانيا:بنتخانق مين يعمل المواعين 
ادم ب ضحك:الناس بيتخانقوا علشان مش عاوزين يعملوها وانتم بتتخانقوا علشان تعملوها 
كلو فضل يضحك حتي ادم اللي الضحكه مكنتش بتظهر علي وشه
___________________
نروح عند ابو وعد 
محمد كان قاعد مش قادر يتحرك من مكانه بس قام جري احمد 
محمد:هي هربت انا مليش في انا لو عليا عاوز ابقي خدام تحت رجلك بس اخد الفلوس اللي قولتلك عليها 
احمد:لحد لما تلاقي بنتك هتشتغل معانا ف بيع المخدرات ومع كل عمليه هتم هتاخد ٥٠الف قولت اي  
محمد:موافق طبعا
احمد سابه ومشي ومحمد خلاص الفلوس طيرت عقله
____________________
بعد مرور سنه
وعد حبت عيله اسر جدا وبقيت عيلتها التانيه احمد بدأ يمشي شويه بس علي عكاز 
ابو وعد بقا ضعيف جدا من كتر المخدرات وأحمد بقا من اكبر تجار المخدرات 
____________________
ورد:كانت قاعده بتعيط علي وعد صحبتها اللي متعرفش عنها حاجه من سنه 
زينب مامت ورد :لحد امته هتفضلي قاعده تعيطي 
ورد:وعد كانت اختي مش بس صحبتي وهي اتظلمت كتير انا هدور عليها ي ماما مش هسمح تضيع مني علشان واحد زي ابوها 
زينب:هتعملي اي انا مليش غيرك يابنتي متحطيش نفسك ف مشاكل انتي مش شايفه ابوها عامل ازاي ده بقا تاجر مخدرات 
ورد:مش زنبها انها لقت باباها كده محدش بيختار أهله ومتقلقيش ياماما انا مش ل وحدي 
___________________
وعد قاعده قدام البحر 
اسر:بحب المكان هنا اوي ده اول مكان اتقابلنا في 
وعد:وانا جدا تعرف اكتر حاجه مزعلاني اي 
اسر :اي
وعد:أن ورد صحبتي مش معايا كانت هتعوضني عن احساس الوحده وان مش معايا صحاب هنا كنا بنعمل كل حاجه مع بعض بنتشارك حزننا وفرحنا مع بعض 
ادم:ايوا قولي كمان ياست هانم اني مش بشاركك كل ده اومال مين اللي بتنكدي عليه كل يوم
ده انتي هرموناتك بتتغير كل دقيقه ياشيخه
وعد:اها قول اللي ف قلبك قصدك اني نكديه
اسر :اهدو مش كده 
رانيا خدت وعد ف حضنها:انتم بتتشطروا علي بنتي
وعد:مليش غيرك ياماما 🫂♥️
اسر:انا هروح علشان مصدع 
رانيا:وانا جايه معاك
رانيا وأسر مشيو
وعد:احم احم بما اننا قاعدين ل وحدنا ف هتحكيلي الحاجه اللي مش راضي تعرفهالي 
خلص البارت التالت ياترا ورد هتعمل اي ؟واحمد وأبو وعد هيفضلوا كده؟ورد هتعمل اي علشان توصل ل صحبتها؟
ده اللي هنعرفه البارت الجاي مستنيه رايكم ♥️
گ:منه مصطفي السراج

گ:منه مصطفي 
البارت الرابع
نار الفراق 
عند اسر ومامته 
رانيا :اي رايك في وعد وادم
اسر:مالهم 
رانيا:مالهم أي انا شيفاهم مناسبين مع بعض جدا 
اسر:يماما نفسي تشيلي الأفكار دي من دماغك دول مجرد صحاب 
رانيا :وفيها اي يعني أنا بحب وعد جدا ومش هلاقي انسب منها ل ادم 
اسر:متفتحيش الموضوع ده تاني ي ماما علشان وعد لو عرفت هتضايق 
رانيا: اديني ساكته اهو 
اسر:مبقتيش تعبانه دلوقتي عماله تقولي يلا نروح يلا نروح 
رانيا بضحك:كنت عاوزاهم يتكلموا مع بعض
اسر بضحك:محدش فاهم دماغك قدي ياست الكل 😂
___________________
نروح عند وعد وادم 
وعد:احم احم بما اننا قاعدين ل وحدنا ف هتحكيلي الحاجه اللي مش راضي تقولها بقالك سنين واي اللي حصل خلاك كده 
ادم:لازم يعني 
وعد:ايوا 
ادم:هحكيلك يااخره صبري

Flashback
يوسف ابو ادم : انهارده هنعمل هجوم علي عمليه تهريب مخدرات ودي مش هتكون سهله لان اللي بيهرب ده ذكي جدا وبقالنا سنين بندور عليه ف عاوزكم تركزو  كويس اوي الساعه ٧ تكونوا جاهزين 
ادم وكل الظباط:تحت امرك يافندم 
وهنا رن فون ادم 
نرمين :ادم الحقني انا ف المستشفي 
ادم بخضه:انتي كويسه اي اللي حصل
نرمين:تعالي حالا 
ادم: عندي شغل مهم مش هعرف 
نرمين بعياط مزيف:انا بموت ياادم الحقني وقفلت الفون 
ادم :زياد انا مش هعرف اجي معاكم انهارده
زياد:ازاي الرائد يوسف عارف  ب الكلام ده 
ادم:لا بس نرمين تعبانه وانا لازم اروح لها 
زياد:يابني والله البنت دي بتشتغلك مش هينفع تمشي 
ادم:قولتلك لا انا بحبها وحاول اجي هتصرف متقلقش
نروح عند نرمين
نرمين:عملت اللي قولتلي عليه بالحرف 
احمد:مهمتك لحد هنا خلصت عاوزك تختفي 
نرمين :سؤال بس اشمعنا الظابط ده اللي خايف منو 
احمد ب عصبيه:انتي مش خدتي فلوسك اتفضلي امشي
نرمين:بسأل عادي 
احمد: علشان ادم ذكي ومش سهل وهيبوظ علينا خطتنا وكفايه اسأله مش عاوز اشوف وشك هنا تاني 
___________________
بعد مرور وقت بدأت كل الظباط تتحرك ل المكان وفعلا بدأ الهجوم
ضرب النار اشتغل
يوسف:سلم نفسك احسنلك 
احمد :خد رجلتك وامشي علشان هخلص عليهم واولهم ابنك 
يوسف أتراجع خطوه لورا 
يوسف:ادم فين 
زياد:نرمين تعبانه وهو معرفش يجي معانا 
احمد بضحك:بقا الظابط ادم بنت تضحك عليه 
يوسف:موتك علي ايدي يااحمد
احمد:الاحسن تاخد رجلتك وترجع 
وهنا ادم ضرب نار 
ادم:ومين قال إن الظابط ادم بيضحك عليه فاكرني مش عارف انها شغاله معاك هههه
اهجموا عليه يارجاله 
احمد بعصبيه بدأ يحاول يهرب واستخبي ف مكان بعد لما رجالته معظمهم ماتو 
زياد بيأس:هرب مننا تاني 
ادم:متيأسوش هنمسكه 
وفي اللحظه دي وهما بيتكلموا احمد:اجهز انا هضرب نار علي يوسف وانت اضرب علي ادم وكده نكون خلصنا منهم 
وفعلا احمد بدأ يضرب عليهم نار 
طلقه جت ف رجل ادم والتانيه جت ف الرائد يوسف 
الرائد يوسف وقع ف الأرض 
ادم بخضه ورجله بتنزل دم:بابا 
كل الظباط اتجمعوا علي الرائد يوسف واحمد عرف يهرب 
ادم بدموع :لا يابابا متسبنيش انا مش هعرف اعيش من غيرك 
يوسف وهو مش قادر يتنفس :واثق فيك ياادم انك هتبقي من اشطر الظباط وتحقق حلمي خلي بالك من امك واخوك وفي اللحظه دي الرائد يوسف مات 
ادم بدموع :لا انا مش هعرف اعمل حاجه من غيرك متسبنيش 
وهنا الرائد يوسف مات 
كل الظباط كانو ف حاله من الحزن
Back
ادم سمح ل دموعه تنزل من سنين :ده كل اللي حصل 
بابا مات وانا حلمي ادمر وبقيت عاجز زي ما انتي شايفه كده 
وعد بدموع :هترجع كويس وهتمشي علي رجلك تاني 
ادم:اول حاجه هعملها لو بقيت كويس ورجعت الشغل هخلص علي احمد وانهي حياته زي ما نهي حيات بابا 
وعد:هتكون كويس واحسن ظابط ف الدنيا كمان 🥹♥️
ادم:يلا قومي نروح علشان متتأخريش بكره علي جامعتك 
وعد:يلا
وقامو يروحوا
نروح عند ورد 
ورد رنيت علي اخو وعد 
محمود:مين معايا 
ورد ب فرحه :انا ورد صاحبه اختك 
محمود فرح جدا انو سمع صوتها:ازيك عامله اي ووعد عامله اي 
ورد:انت فين كل ده وازاي متسألش علي حد حتي اختك 
محمود:حاولت كتير اوصلها مش عارف رنيت كتير عليها
ورد:وعد سابت تليفونها وكل حاجتها هنا قبل لما تهرب 
محمود بخضه:تهرب 
ورد حكتله كل حاجه 
محمود:انا هحجز اول طياره واجي 
ورد:هتيجي بجد 
محمود:انا مش هسيب اختي تروح مني زي ما ماما ماتت 
ورد :وانا معاك وهساعدك نلاقيها
خلص البارت الرابع ياترا اي اللي هيحصل لما ادم يعرف أن ابو وعد من رجاله احمد ؟محمود هيقدر يلاقي اخته؟ وياترا لما رانيا تعرف وعد بنت مين هتوافق تجوزها ل ادم ؟ ده اللي هنعرفه البارت الجاي
مستنيه رايكم 🥺❤️
بحبكم في الله
گ:منه مصطفي السراج 

گ:منه مصطفي 
البارت الخامس ♥️
نار الفراق ♥️
ادم عمال يخبط علي الباب  :اصحي ياغيبوبه هيروح عليكي الامتحان 
اسر:خبط تاني يابني ل تكون ماتت 
رانيا:اي الدوشه دي كلها في حد يصحي حد كده 
ادم:شوفي بنتك عندها امتحان كمان ساعه وبقالنا ساعه بنخبط شكلها ماتت 
ادم رجع يخبط تاني 
وعد قامت فتحت الباب 
وعد:عاوز اي اي الدوشه دي 
ادم:هو اي اللي عاوز اي عندك امتحان كمان ساعه ياهانم انجزي 
اسر:صبرني يارب علي البت دي 
ادم:علشان تعرف بس 
رانيا:انتم كده ظالمنها دايما يلا تعالو كلو 
بعد شويه وعد خرجت وكانت لابسه هوت شورت وبلوزه قصيره ومسيبه شعرها اول لما ادم شافها اتعصب 
ادم:اي ده 
وعد:اي شكلي مش حلو 
رانيا:اي الجمال ده زي القمر
وعد:حبيبتي ياماما 
اسر:وعد انتي فهمتي غلط انتي راحه امتحان مش حفله 
وعد:يعني هبقي انا والامتحان وحشين لازم حد يبقي حلو 
ادم ب عصبيه:مفيش خروج ب الشكل ده 
وعد:لا يلا اتأخرنا 
ادم:لا يعني لا ادخلي البسي اي حاجه تانيه 
وعد:لا مش داخله 
ادم قام مسك العكاز بتاعه وشد وعد من أيدها ب عصبيه ودخلها الاوضه وقفل عليها 
ادم:وريني هتخرجي ازاي مش هفتحلك غير لما تلبسي حاجه غير ده 
اسر:اي اللي بتعمله ده كده مينفعش 
ادم:ملكش دعوه يعني لما حد يضايقها هتكون مبسوط 
اسر:بس دي طريقه لبسها 
ادم:بس هي مبقتش صغيره
رانيا مبسوطه بغيره ادم وبصت ل أسر وغمزتله 
اسر ضحك:طب انا ماشي انا سلام
وعد فضلت تخبط علي الباب 
وعد:افتح يا مجنون هتأخر 
ادم:خلصتي 
وعد :اها 
وعد خرجت وهي لابسه بنطلون جينز و بلوزه طويله شويه 
وعد:حاجه تانيه 
ادم:لمي شعرك 
وعد :حاضر ياريت نخلص 
واخيرا نزلت ودخلت الامتحان 
وبعد مرور وقت وعد كانت خارجه من الامتحان بتعيط جدا
________________________
نروح عند ورد 
ورد:ماما انا راحه مشوار مش هتأخر 
زينب :خلي بالك من نفسك 
ورد:متقلقيش ياماما 
ورد نزلت وراحت المطار ف الوقت ده كان محمود وصل 
محمود شاف ورد بس كان متلغبط مش عارف يفرح أن شاف صاحبه اخته اللي بيحبها ولا يزعل انو مش عارف اخته فين وورد كانت نفس النظام 
ورد ب ابتسامه: حمدالله على سلامتك
محمود:الله يسلمك عامله اي 
ورد: الحمد لله هنعمل اي دلوقتي 
محمود:انتي تعرفي مكانها 
ورد:كانت مسافره اسكندريه وبعدها معرفتش عنها حاجه 
محمود ب عصبيه: وازاي فضلتي الفتره دي كلها من غير ما تعرفيني وعد لو حصلها حاجه مش هسامحك ولا هسامح نفسي
ورد:ما انت يهمك اختك مسألتش عليها ليه ف كل لحظه كانت محتجالك ف الآخر جايب الغلط عليا انت كنت فين لما ابوك كان عاوز يجوزها تاجر مخدرات كنت هتبقي مبسوط لو اختك اتجوزته 
محمود:ورد افهميني انا تعبان ومش عارف اعمل اي انا بعدت بعد موت ماما مكنتش مستحمل فراقها وانا وبابا مش بنتفق كان لازم اسافر واحاول اظبط حياتي من اول وجديد 
ورد:واختك فكرت فيها 
محمود:هحاول اصلح كل حاجه صدقيني
ورد بهدؤ:اكيد كل حاجه هتتحل يلا علشان نروح 
محمود:اروح فين انا هسافر اسكندريه دلوقتي لازم الاقي وعد ف اسرع وقت 
ورد:انت انهارده جاي من سفر ارتاح انهارده وبكره هنسافر 
محمود:هنسافر انتي هتيجي معايا 
ورد:اكيد مش هسيبك ل وحدك مش هعمل زيك 
محمود:ورد انتي عارفه انو كان غصب عني مسبتكيش ب مزاجي وانا لسه بحبك وهتقدملك بعد لما نلاقي وعد 
ورد ب قسوه عكس اللي جواها:اسفه يامحمود بس انا مش هوافق عليك اللي يسبني مره هيسيبني الف مره يامحمود
محمود:يعني ده اخر كلام عندك 
ورد:اها وياريت متفتحش الموضوع ده تاني احنا صحاب مش اكتر 
محمود بضحك:ايوا صح هتوافقي علي واحد ساب اخته ولا واحد ابو تاجر مخدرات يلا ياورد اركبي العربيه خليني اوصلك 
ورد ركبت العربيه ومحمود وصلها ل حد البيت 
ورد:انت دلوقتي هتروح فين 
محمود:فندق مستحيل ارجع بيتي 
ورد:تعالي اطلع اتغدي معانا الاول 
محمود:لا كتر خيرك لحد هنا
ومحمود سابها ومشي وهو ماشي قابل حد 
ياترا مين ده؟ ياترا وعد خارجه بتعيط ليه ؟ياترا فعلا ادم بيحب وعد ولا بيغير عليها علشان هما صحاب وبقالهم كذا سنه مع بعض ؟ده اللي هنعرفوا البارت الجاي 
مستنيه رايكم بحبكم في الله ♥️
گ:منه مصطفي السراج

گ:منه مصطفي 
البارت السادس ♥️
نار الفراق ♥️
وعد ركبت العربيه وكانت عماله تعيط 
ادم بخضه:مالك حد كلمك حد زعلك 
وعد عماله تعيط زياده 
ادم ب عصبيه :مالك يابنتي 
وعد ب عياط:في سؤال مش متأكده منو 
وهنا ادم كان عاوز يأكلها علقه 😂
ادم:متخلنيش اتجنن عليكي 
وعد:كده هسقط
ادم:هتسقطي علشان سؤال الله يرحم ايام ما كنت بروح الامتحان مش مذاكر 
وعد ب ضحك:ليه وانت فاكرني فاشله زيك 
ادم:بكره نشوف 
وعد:المهم انا جعانه وديني مطعم 
ادم:عقابا ليكي هنروح كمان علشان في ماتش انهارده 
وعد:عمري ما اتفرجت علي ماتش بس طلاما معاك اشطا
بعد مرور وقت كانو وصلوا البيت 
رانيا:عملتي اي 
وعد : الحمد لله ياماما كلو تحت السيطره 
ادم:كنتي تشوفيها من شويه وهي قاعده عماله تعيط علشان مش متأكده من سؤال 
وعد:ششش اسكت ويلا علشان عندك انهارده جالسه معايا المفروض انهارده اخر جلسه وبعدها تمشي علي رجلك
ادم:يلا 
بعد مرور وقت كانت وعد بتقول ل ادم علي تمارين يعملها 
وعد:يلا انت قدها سيب العكاز يلا وامشي ل حد عندي 
ادم بدأ يمشي ب بطئ وفاجاه وقع 
وعد ب حزن بس مبينتش:يلا انت قوي قوم تاني هات ايدك 
وبدأت تساعده وتقومه 
ادم:مش قادر 
وعد:لا متستسلمش يلا يابطل انت قدها 
ادم:مشي خطوه ووقع تاني 
وعد ب دموع:يلا قوم تاني متيأسش 
ادم فضل يقوم ويقع  
وعد:قوم تاني حاول تاني 
ادم بدموع:مش قادر ياوعد مش قادر 
وعد راحت قعدت جنبه علي الارض ومسكت ايدو 
وعد ب دموع:هتقدر انت قدها ده اختبار ليك متيأسش وانا جمبك مش هسيبك 
ادم ب دموع:مش هقدر مش قادر اقوم مش قادر ياوعد اقف علي رجلي انا شكلي هفضل طول الوقت عاجز انا بقيت ضعيف ياوعد 
وعد:لا لا انت قدها انت هترجع اقوي من الاول بس انا الغلط شكله من عندي المفروض دي اخر جلسه بس عادي هنرجع نتمرن من الاول مش هسيبك 
ادم :لا ياوعد متتعبيش نفسك انا مش هتعالج مش قادر ياوعد مش قادر 
وعد:ششش لا هتقدر هقوم اجبلك حاجه تشربها 
وعد قامت خرجت بسرعه برا الاوضه وفضلت تعيط جامد
وعد مسحت دموعها اكيد لا مش هستسلم لا لازم ادم يبقي كويس وراحت المطبخ تجبلوا عصير 
رانيا:طمنيني ادم رجع كويس 
وعد بصتلها بصه انكسار واترمت ف حضنها وفضلت تعيط 
رانيا بدموع:خير ياحبيبتي خير هيكون كويس وانا واثقه انك هتقدري تعالجي ادم 
وعد مسحت دموعها :اكيد لازم اروحله دلوقتي 
وعد خدت العصير وراحت ل ادم 
وعد ب ضحك:عملتلك احلي عصير ف الدنيا ويلا بطل كسل كده وقوم علشان الماتش هيبدا 
ادم:شكرا ياوعد انك دايما جمبي 
وعد:ايوا زعلني منك كمان اي شكرا دي مفيش بينا شكر يلا قوم الماتش هيبدا 
وعد قومت ادم وخرجوا يتفرجوا علي. الماتش
وهنا اسر دخل 
وعد:اهلا ب الناس اللي بتتمنالنا نخسر انهارده 
اسر:هتشوفي هتخسروا 
وعد:لو خسرنا هجبلك هديه ولو كسبنا هشرط عليك شرط 
اسر:موافق متأكد انكم هتخسروا 
بدأ الماتش وكانو كلهم بيتفرجوا ب حماس وفي اللحظه دي الوداد جابو جون 
اسر ب ضحك:هتخسروا ياعيني 
😂
ادم:اسكت مش طايقك دلوقتي 
وعد:اها ياريت تخليك ف نفسك 
اسر:خسرانين 
وفي اللحظه دي الاهلي جاب جون 
والاهلي كسب 
٣/٢
وعد وادم ب فرحه فضلوا يصوتوا 
وعد:ااععع كسبنا 
ادم:مبروك لينا 
اسر قاعد مش قادر يتكلم 
وعد:هحكم عليك انك تغسل مواعين اليوم كله 😂
كلهم فضلوا يضحكوا 
ادم:قبل لما تغسل المواعين عاوز اعترف ب حاجه 
ياترا ادم هيعترف ب اي ده اللي هنعرفه البارت الجاي مستنيه رايكم بحبكم في الله 
گ:منه مصطفي السراج

گ:منه مصطفي 
البارت السابع 
نار الفراق 
محمود كان ماشي وفاجاه خبط ف حد 
محمد:انت اعمي مش تحاسب 
محمود:بابا 
محمد:اهلا اهلا ب الاستاذ اللي ساب ابو وسافر 
محمود:كنت عاوزني اقعد اعمل اي اتفرج عليك وانت بدمرني ولا بتموتني زي ما موت ماما 
محمد ب ضحك:موت امك مره واحده 
محمود:اها انت السبب تحب افكرك 
Flash back
محمد ب صوت عالي :سعاد 
سعاد:ايوا 
محمد:قبضتي كام انهارده 
سعاد ب خوف :لا مقبضتش انهارده
محمد قام جاب الحزام:هتقولي ولا اموتك واخلص منك 
سعاد:عاوز الفلوس ليه علشان تضيعهم علي الزفت اللي بتشربوا ده 
محمد ضربها ب القلم:لا وبتعلي صوتك كمان 
سعاد:مبقتش اخاف منك خلاص هتعمل اي هتضربني مهو مش اول مره انا بكرهك بجد بكرهك 
محمد :اخلصي هاتي الفلوس
سعاد:مش هديلك حاجه 
محمد انا هوريكي وفضل يضرب فيها لحد لما راحت المستشفي 
Back
محمود:لسه فاكر كل لحظه كل دمعه كانت بتنزل من عينيها بسببك لسه فاكر والدكتور بيقولي البقاء لله ولدتك ارتاحت من العذاب ده أي كنت عاوزني اقعد بعد ده كله انا كنت ف صدمه وكلو بسببك 
محمد:انت ازاي تكلم ابوك كده 
محمود:ابويا اها ابويا اللي اتخلي عني ابويا اللي كان بيطردني برا البيت عارف انا بكرهك بكرهك انت ضيعت حياتي انا واختي 
محمد ببرود:ممكن ترجع حياتك دي تاني وتكون مليونير كمان 
محمود ب استغراب :انت بتقول اي 
محمد:تشتغل معايا ف بيع المخدرات وهتكسب كتير 
محمود بكسره:انت خساره انك تكون اب 
محمود سابه ومشي ودموعه عماله تنزل للدرجه صعبان عليه نفسه واخته ومامته اللي ماتت 
نروح عند وعد 
ادم:عملكم مفاجاه 
وعد :اي هي 
ادم قام وقف مره واحده ومشي علي رجله من غير عكاز 
وعد ب صدمه وفرحه :ده بجد 
اسر ب دموع : ده حلم صح
رانيا:ادم بيمشي 
ادم:ايوا 
وعد ب فرحه :قولتلك هترجع احسن من الاول 
رانيا حضنت ادم 
وأسر حضن اخوه 
وكانو كلهم فرحانين 
ادم بدموع :شكرا جدا ياوعد لولا دعمك ليا مكنتش هقدر اقوم
تاني 
وعد:بس ازاي ده حصل الصبح مكنتش عارف تقوم 
ادم :هحكيلك 
Flash back
وعد:هخرج اجبلك عصير واجي 
وعد خرجت 
ادم:لا انا مش لازم استسلم 
ادم بدأ يقوم ويحاول يمشي 
وقع 
ادم:يلا انت قوي انت قدها 
رجع يقوم تاني ووقع 
ادم :لا خلاص مش هقدر 
وهنا افتكر كل كلمه وعد كانت بتقولهالو وافتكر انو مش لازم ييأس ويثق ف ربنا و يحاول كذا مره وفعلا قرر يقوم تاني بس المره دي موقعش 
ادم ب دموع :انا ماشي علي رجلي لازم افاجأ وعد 
Back
ادم:بس ياستي واديني فاجأتك اهو 
وعد:انت بارد يالا مقولتليش ليه من الصبح بدل ما انا عماله اعيط كده 
ادم بضحك :انتي بتفرحي تعيطي وتزعلي تعيطي كده كده 
رانيا راحت حضنت وعد 
رانيا :شكرا بجد رجعتي الفرحه ل عليتنا تاني 
اسر:عمري ما هنسالك كل اللي عملتيه معانا ياوعد 
وعد ب دموع:شكرا ليكم علشان خلتوني جزء من عيلتكم 
ادم :شوفتوا اهي هتعيط دلوقتي مش بقولكم نكد 
كلو فضل يضحك 
مر سنه سنه كامله محمود وورد كل يوم كانو بيدور علي وعد  و اسر بقا من اكبر دكاتره ف الاسكندريه واتجوز بنوته جميله و وعد خلصت كليه واشتغلت مع أسر ف المستشفي وادم رجع تاني ل شغله وأنهارده اليوم اللي ادم استناه كتير علشان يجيب حق أبوه 
ياترا ادم هيجيب حق أبوه ازاي ؟ ادم هيعمل اي لما يعرف أن ابو وعد شغال مع احمد ؟ياترا محمود هيقدر يلاقي وعد ؟ده اللي نعرفه البارت الجاي مستنيه رايكم بحبكم في الله ♥️
گ:منه مصطفي السراج

گ:منه مصطفي 
البارت التامن ♥️
نار الفراق 
ادم :انهارده يوم مهم جدا يا وعد اليوم اللي استنيته سنين انا خايف ومتلغبط 
وعد:متخافش انت قدها وهتقدر تجيب حق باباك وانا جمبك 
ادم:تعرفي اني بحبك اوي 
وعد:وانا كمان بحبك لانك صاحبي الوحيد 
ادم:صاحبك ؟
وعد:ايوا مستغرب ليه صاحبي واخويا كمان 
ادم:ده انتي بوظتي الدنيا اكتر من الاول اسكتي الله يسترك 
وعد بضحك:مش فاهمه بجد 
ادم:لو رجعت انهارده من الشغل كويس هفهمك كل حاجه 
وعد بقلق:هترجع كويس وهتجيب حق كل حد مات بسبب الزفت ده 
ادم:ادعيلي 
ادم قام وراح عند مامته 
ادم باس ايد مامته 
ادم:ادعيلي ياماما ارجع كويس ولو حصلي حاجه خدي بالك من وعد ومتسيبيهاش مهما حصل 
رانيا بدموع:لا متقولش كده انت هترجع كويس وهتجيب حق ابوك كمان 
وعد:وبعدين انت وعدتني نفضل طول العمر مع بعض وانا واثقه انك هترجع ب خير 
ادم:دعواتكم 
ادم نزل راح الشغل ووعد ورانيا خايفين جدا
بعد مرور وقت ادم كان وصل المكان اللي هيحصل في الهجوم
ادم:اجهزو مش عاوز حد يطلع غير لما اقول 
زياد وكل الظباط:تحت امرك يافندم
نروح عند أحمد 
احمد:انهارده العمليه مش هتكون خطيره انت هتسلم الحاجه وتمشي علي طول 
محمد:احنا معانا كميه كبيره وانا مش هعرف اعمل كل ده ل وحدي ممكن ف اي لحظه يهجموا علينا 
احمد:متقلقش اخر مره قتلك رائد ف محدش هيقدر يقف ف وشي 
محمد:تمام انا هدخل اسلم الحاجه بس بردو هتيجي معايا يانموت مع بعض ي بلاش 
احمد ب عصبيه :ماشي اتزفت امشي قدامي 
وهنا ادم لاحظ دخولهم واول لما دخلوا بدأ الهجوم 
محمد:احنا انتهاينا 
احمد :اضرب نار بسرعه 
وقبل ما حد يتحرك كان الظباط ماسكينهم 
ادم بضحك:ههه اتقابلنا تاني المره اللي فاتت قتلك ابويا المره دي انا اللي هقتلك
ادم ضرب احمد وقع ف الأرض
وبدأ يضرب في تاني لحد لما احمد نام علي الارض ومش قادر يقوم 
ادم:قوم اقتلني يلا انا قدامك اهو ولا اي مبقاش فيك صحه 
الشرب دمرك تخيل كده انت دمرت حياه كام شاب لمجرد انك تعيش مبسوط وتبني بيوت وتصرف براحتك ها كل ده هينفعك لما تموت دلوقتي ولا حاجه هتنفعك هل هتاخد ده كله معاك هتموت وياريت هتلاقي اللي يدعيلك ده انت هتلاقي اللي يدعي عليك شوف كام ام بتدعي عليك انت واللي بيصنع الحاجات دي بسبب انك بتموت ابنها  فوق بقا فوق بس نهايتك قربت اوي نهايتك علي ايدي 
وهنا احمد قام وزق كل الظباط وهرب 
ادم :اخر تحذير احسنلك اقف 
احمد كان عمال يجري 
ادم طلع المسدس و ضرب عليه نار وقع مكانه ميت 
محمد كان واقف خايف و حاول يهرب بس وهو بيجري ادم شافه 
ادم:مفكر نفسك ذكي وراح ضارب عليه نار وقع مات هو كمان 
ادم :اخيرا خلصت العالم من شركم  
زياد:انتصرنا المره دي مبروك لينا 
ادم حضنه وسمح ل دموعه تنزل :اخيرا جبت حق بابا اخيرا انهارده هنام وانا مرتاح 
بعد مرور وقت ادم والظباط ودو كل المخدرات القسم وتأكدو أن احمد ومحمد ماتو وعملوا إجراءات الوفاه 
ادم:انا عاوز اشوف كل الاوراق اللي تخصهم ويتم التحقيق مع كل قرايبهم 
زياد:تمام دي كل الاوراق
ادم وهو بيقرا لفت انتباه اسم محمد والعنوان اللي زي عنوان وعد ونفس اسم الاب والجد 
ادم مبقاش شايف قدامه وبيحاول يكدب عنيه 
ادم ب صوت عالي:زياد 
زياد:في اي 
ادم:امسك الشغل مكاني هروح البيت بسرعه واجي وعقبال لما اجي تكون جبت ابنه 
بعد مرور وقت عند محمود 
لقي حد بيرن عليه 
محمود:مين معايا 
زياد:معاك الظابط زياد 
محمود بقلق :خير
زياد حكاله علي كل حاجه 
محمود :ساعه واكون عند حضرتك 
محمود كلم ورد وحاكلها كل اللي حصل وورد صممت تروح معاه 
نروح عند وعد وادم 
بعد مرور وقت ادم وصل 
رانيا:طمني عليك عملت اي 
ادم ب عصبيه :وسعي ياماما من قدامي دلوقتي فين وعد 
رانيا :من ساعت ما مشيت وهي عماله تصلي وتدعيلك 
ادم :دخل الاوضه وزق الباب جامد.ل درجه أن وعد اتخضت 
وعد:في اي انت كويس 
ادم :هتعرفي كل حاجه دلوقتي وطلع صوره ل محمد 
ادم:مين ده 
وعد ب استغراب :انت جبت صورته منين 
ادم ب عصبيه: ردي
وعد:ده بابا 
ادم :ابوكي تاجر المخدرات ياهانم ياترا بقا انتي كمان بتشتغلي اي ولا جايه تخدعيني انتي كمان 
وعد بدموع:انت بتقول اي 
ادم زق وعد :كفايه كدب بقا انا تعبت 
رانيا :انت اتجننت اي اللي بتعملوا ده 
ادم:اسألي الهانم وهي تقولك
الهانم ابوها تاجر مخدرات وشريك احمد اللي قتل ابويا
رانيا وقعت من كتر الصدمه 
رانيا :انت بتقول اي 
وعد:ماما قومي انا والله مليش ذنب 
رانيا بتحاول تهدي :ادخلي اوضتك دلوقتي ياوعد وكل حاجه هتتحل
وعد ب دموع :تمام يا ماما 
وعد دخلت اوضتها ولمت هدومها 
ادم دخل 
ادم :يلا البسي وتعالي معايا القسم هيحققوا معاكي 
وعد ب اختصار:تمام 
ادم خرج وهو مخنوق مش عارف يعمل اي كل حاجه كان مخطط لها باظت 
بعد مرور وقت ادم كان وصل ووعد داخله من الباب 
وفاجاه تلاقي حد بيحضنها 
ادم ب عصبيه :انت أزاي تعمل كده 
محمود تجاهله:وحشتيني اوي انا بقالي سنين بدور عليكي انا اسف سامحيني قصرت ف حقك كتير 
وعد وكأنها حست ب الامان فضلت تعيط وتحضنه اكتر :مسمحاك وحشتني اوي 
ادم بزعيق:انت مين وازاي تحضنها كده 
محمود:اخوها 
وهنا ورد دخلت وحضنت وعد جامد
ورد: وحشتيني اوي كده تسبيني الفتره دي كلها هونت عليكي 
وعد فضلت تعيط جامد:اسفه كان غصب عني 
ورد ب دموع :كل حاجه هتتحل 
ادم ب عدم فهم :اي اللي بيحصل ده ومين دول 
بعد مرور وقت ادم كان فهم كل حاجه وخدهم علشان يتعرفوا علي الجثه 
وعد ومحمود دخلوا علشان يشوفوا جثه ابوهم 
ادم بدأ يشيل الملايه من علي وشه 
محمود اول لما شافه رجع ل ورا بس معيطش حس انو اتأذي كتير اوي منو حاسس انو مش قادر يعيط مش عارف يقول اي حتي 
وعد اول لما شافت المنظر وقعت ف الأرض وفضلت تعيط معقول باباها وصل ل الحاله دي جسمه بقا ضعيف وكله ازرق وعد فضلت تعيط 
وعد ب عياط:بابا مات يامحمود بابا مات 
محمود: اهدي ده كان اخرت الطريق اللي مشي في كان عاوز يجيب فلوس وخلاص دمرنا ودمر حياته 
ورد:ملوش لزوم الكلام ده هو بقا عند ربنا دلوقتي 
ورد بدأت تقوم وعد وتحاول تهديها وخدتها وخرجت 
ادم كان واقف زعلان حاله وعد بس بين عكس كده:
ادم:اظن اتعرفتوا علي الجثه وطلع فعلا ابوكم ف هيتم التحقيق معاكم
بعد مرور وقت كان تم التحقيق معاهم وفعلا أثبتوا أنهم ملهمش دخل ب شغل ابوهم 
محمود:يلا علشان نروح 
وعد:لا طبعا انا قاعده مع عيله ادم واتعودت عليهم 
ادم ببرود:ودلوقتي لقيتي اخوكي الافضل تروحي معاه
 وامشي  واحنا مش عيلتك ابوكي كان شريك اللي قتل ابويا عاوزاني اسامحك ازاي 
امشي ياوعد امشي لحد هنا وكفايه كل حاجه خلصت 
محمود كان هيتكلم بس وعد سكتته 
وعد ب قوه :تمام همشي وزي ما انت مش باقي عليا انا كمان همشي وهسيبك يا آدم هي خلصت فعلا واخر مره هتشوفني فيها
وعد مشيت وهي مستنيه كلمه واحده منو مستنيه ينادي عليها 
ادم واقف دموعه عماله تنزل ف صمت حاسس انو خسر ل تاني مره بسبب نفس الشخص المره الأولي خسر ابوه والمره دي خسر وعد 
وعد دفعت تمن كل غلطه ابوها عملها ساعات كتير احنا بنتحمل غلطات اهلنا اللي مكنش ب ايدنا نختارهم ساعات كتير بيجي علينا وقت نكره نفسنا بسبب الظروف والمواقف اللي اتحطينا فيها بنخسر ناس بنحبها بسبب غلطه مش غلطتنا ياترا دي هتكون النهايه ولا القدر لي راي تاني ده اللي هنعرفه ف البارت الجاي متنسوش مستنيه رايكم  بحبكم في الله 
گ:منه مصطفي السراج 

 

گ:منه مصطفي 
البارت التاسع والاخير ♥️
النار الفراق♥️
بعد مرور وقت ادم راح البيت
رانيا:فين وعد 
ادم:مشيت هي خلاص مبقاش ليها مكان هنا 
رانيا ب صدمه:انت بتقول اي 
ادم:ماما ياريت متفتحيش الموضوع ده تاني انا داخل انام 
رانيا ب زعيق:زي ما خدت وعد تروح تجيبها 
وهنا اسر دخل
اسر ب استغراب:ليه ي ماما هي وعد فين 
ادم ب زعيق:محدش يتكلم كفايه انا سايب البيت كله ونازل 
ادم نزل وقفل الباب جامد ورانيا حكت كل حاجه ل أسر 
اسر:ازاي كل ده حصل ومحدش رن عليا 
رانيا:معرفش كل حاجه حصلت ب سرعه 
اسر:خير يا ماما كل حاجه هترجع انا هنزل اشوف ادم 
رانيا:انت عارف هو فين 
اسر:ايوا ياست الكل متقلقيش
اسر نزل يروح ل ادم 
نروح عند ادم 
ادم نزل وراح مكان ما كان بيقعد هو ووعد فضل يعيط ب صوت عالي جدا 
ادم :ليه ليه سبتيني ليه ظهرتي ف حياتي من الاول ليه خلتني ارجع امشي علي الأقل مكنتش هرجع الشغل تاني مكنتش هعرف الحقيقه انا غبي انا حبيتك اكتر من نفسي انا فرط فيكي انا  مستاهلكيش كنت عارف انك اكتر واحده اتأذيتي من ابوكي وانا كملت عليكي 
ادم فضل يعيط ساعات كتير بتكون الحقيقه صعبه علينا صعب نصدقها بس بيكون ده الواقع ولازم نتعايش معاه
وهنا حس ب حد وراه اسر دخل لقي ادم قاعد في الارض قدام البحر  بيعيط واول لما ادم شافه مسح دموعه بسرعه
ادم:جيت ليه وعرفت مكاني ازاي 
اسر:مش ده مكان وعد المفضل عرفت اني هلاقيك هنا 
ادم:تمام 
اسر:ليه عملت كده ليه ضيعتها من ايدك 
ادم:انت عارف ابوها مين 
اسر:مش عاوز اعرف وهي اي دخلها هو حد بيختار عيلته تخيل لو انت مكانها وابوك هو اللي كده هي كانت هتسيبك ووتتخلي عنك 
ادم:بس
اسر ب عصبيه :بلا بس بلا زفت هي جت هنا هربانه من باباها وعاشت معانا كل السنين دي وهي السبب انك تقف علي رجلك من تاني ف الآخر ده ذنبها رد عليا 
ادم:كنت عاوزني اعمل اي 
اسر:مكنتش تكسرها ب الشكل ده هو في حد بيحب حد بيأذي كده 
ادم ب صدمه:بس انا محبتهاش 
اسر:بطل كدب بقا انت مش بتشوف نظرتك ليها خوفك عليها دي اكتر واحده كنت بتفضل تتكلم عنها دي لو كانت اتأخرت دقيقه برا كنت بتنزل تدور عليها 
ادم ب دموع :وانا اعمل اي انا تعبت مكنتش مصدق كل ده مكنتش مصدق أننا هنوصل ل هنا انا كنت مخطط اني لما ارجع هعترفلها ب حبي بس كل حاجه حصلت عكس 
اسر حضن اخوه:كل حاجه ب ايدنا نقدر نرجعها تاني
ادم:ازاي 
اسر:............................
ادم:فكره حلوه جدا شكرا ليك 
اسر:عاوزك توعدني وعد 
ادم:اي 
اسر:مهما حصل متزعلش وعد تاني وعد اتأذت كتير وبعدين لو فكرت تزعلها هزعلك لأن دي صحبتي واختي يعني محدش هيقفلك غيري 
ادم ب ضحك:من عيني 
اسر:هروح انفذ خطتنا 
ادم:شكرا ليك 
اسر:انا اخوك يعني وقت لما تقع لازم اكون جمبك واوجهك ل الطريق الصح 
ادم حضن اسر وبعدها اسر خرج وراح بيته 
اسر:هاجر 
هاجر:اي ياحبيبي 
اسر:زين فين (زين ابن اسر)
هاجر:سبته عند ماما انهارده 
اسر:تمام يلا ادخلي اجهزي علشان هنروح عند وعد 
هاجر ب استغراب : ليه هي وعد فين 
اسر حكالها كل حاجه
بعد مرور وقت كانو وصلوا عند وعد
نروح عند وعد 
وعد كانت قاعده بتعيط علي كل اللي وصلت لي 
وفاجاه الباب خبط 
وعد:ادخل 
ورد :في حد عاوز يشوفك 
وعد :ثواني جايه 
وعد قامت غسلت وشها وخرجت 
واول لما شافت اسر وهاجر فضلت تعيط جدا 
هاجر راحت حضنتها
هاجر:اهدي ياروحي مفيش حاجه حصلت كل حاجه هتتحل 
ورد خدت وعد و ورد ودخلت الاوضه حاولوا يهدوها 
وعد:كل حاجه باظت ياهاجر 
هاجر:ليه بتقولي كده انتي مش كنتي اكتر واحده بتدعمنا دايما وانتي دايما واثقه أن كل حاجه هتتصلح هي مسأله وقت 
وعد ب دموع:بتعاقب علي حاجه مش ذنبي فيها انتي اكتر واحده عارفه اني ادم مش مجرد صاحبي ده كل حياتي ده اول حد كنت بجري عليه لو زعلانه أو مخنوقه 
هاجر:عارفه والله وانتي عارفه انو بيحبك بردو 
وعد:مش ذنبي كل اللي حصل والله انهارده اسوء يوم ف عمري عارفه يعني اي تشوفي ابوكي بعد السنين دي كلها ميت قدام عينك وياريت ميت بس لا ده كان تاجر مخدرات كمان عارفين يعني اي احساسي لما دخلت اشوفه رغم كل اللي عمله بس اول لما شوفته قلبي وجعني اوي معقوله مات ب السرعه دي معقوله نسي بنته معقوله مدورش عليا طول السنين اللي فاتت كان مشغول ف انو يجيب فلوس ازاي 
ورد ب عياط:اهدي علشان خاطري هتتعبي 
وعد ب عياط اكتر :لا سبوني اتكلم انا تعبت من كتر ما كتمت ف قلبي حتي اخويا سابني ومشي مفكرش ياخد اخته معاه وانا قدرت ده وسامحته و حبيبي وصاحبي سابني هاجر انتي اكتر واحده كنتي عارفه اني بحب ادم انا تعبت بجد تعبت ليه بيحصل معايا كده 
هاجر وورد فضلوا يحضنوا وعد ويهدوها لحد لما نامت 
نروح عند محمود وأسر 
اسر حكي ل محمود كل حاجه من الاول 
اسر:بس انا بلوم عليك انك سبت اختك وسافرت 
محمود:كنت صغير موت ماما اثر فيا ف سافرت علشان انسي انسي كل الوجع ده 
اسر:كل حاجه ف ايدنا نحلها 
محمود:اكيد هعوض وعد عن كل حاجه فاتت 
اسر حكاله علي خطتهم وقال ازاي هيرجعوا الفرحه من تاني 
محمود:تمام وانا موافق وهشارك معاكم ف الخطه 
اسر:اتفقنا 
محمود:ممكن طلب 
اسر:اتفضل 
محمود:مش عاوز ورد تعرف حاجه عاوز افاجأه هي كمان 
اسر:ده احنا عندنا اتنين بيحبوا بعض كمان بقا متقلقش ياعم مش هعرفها
محمود:شكرا جدا علي وقفتك جمب وعد 
اسر:وعد اختي 
وهنا هاجر وورد خرجوا 
اسر: وعد عامله اي 
هاجر:احنا هدناها ونامت 
اسر:تمام يلا احنا ياهاجر علشان منتأخرش 
هاجر:تمام 
هاجر ودعت ورد ومشيت 
محمود:شكرا ياورد علي كل حاجه وعلي كل يوم مسبتنيش في وعلي وقفتك جمبي بحبك 
ورد ب كسوف:احم احم انا لازم امشي دلوقتي 
محمود ب ضحك:انتي طلعتي بتتكسفي زينا 
ورد:طب يلا من هنا بقا 
بعد مرور أسبوع ادم اترقي ف الشغل وبقا رائد مكان باباه رغم كل ده مكنش مبسوط لأن وعد مش معاه وكان بيجهز ل المفاجاه وورد ومحمود كل يوم حبهم بيزيد ل بعض ورانيا كانت عاوزه تشوف وعد بس اسر قالها علي المفاجاه ف قررت تصبر لحد لما ادم يفاجئ وعد اسر وهاجر حبهم بيزيد ل بعض 
وجيه يوم المفاجاه
هاجر ب صوت عالي :زين
اسر:اي ياروحي صوتك جايب اخر الشارع 
هاجر:ابنك مجنني عماله اجري وراه ف الشقه علشان يلبس 
اسر:ادخلي بس انتي هتلاقيني حاطط فستان البسي 
هاجر:اي ده ليه انت ناوي تتجوز عليا وعاوزني احضر الفرح كمان 
اسر ب ضحك:اتجوز عليكي اي يا مجنونه عملك مفاجاه 
هاجر :بجد يااسر
اسر:ايوا يا قلب اسر يلا روحي البسي وانا هلبس زين 
هاجر حضنته
هاجر :بحبك جدا 
اسر:وانا اكتر 
هاجر دخلت تلبس 
وأسر رن علي محمود 
اسر:اي الاخبار 
محمود:كل حاجه ماشيه تمام 
اسر:اشطا اقنع وعد تيجي 
محمود :سيبها عليا 
اسر: سلام
نروح عند ادم 
كان واقف يجهز نفسه ولبس بدله بيضه و راح فتح الدولاب وخرج منو خاتم 
ادم:بقالي كتير شايل الخاتم ده من اول لما رجعت امشي وانا شايل الخاتم ل حد اليوم اللي نتجوز في بحبك ياوعد يخليكي اكتر واحده مبسوطه انهارده 
نروح عند وعد 
وعد كانت قاعده هي ورد بيتكلموا 
ومحمود دخل 
محمود:أمسكوا الفساتين دي خلال ساعه تكونوا جاهزين 
ورد:ده ليه أن شاء الله
وعد:انا مش راحه عاوزين تروحوا انتم تمام 
محمود:انهارده عيد جواز اسر وهاجر مينفعش منروحش يلا قوموا البسوا
وعد:روحوا انتم انا تعبانه مش هقدر
محمود:يلا ياقلب اخوكي قومي البسي علشان هاجر متزعلش 
وعد اخيرا اقتنعت وقامت تلبس هي وورد 
وعد :غريبه دي ده جايبلي فستان ابيض قصير هو انا هتجوز ولا اي 
ورد:اي ده انا كمان فستاني ابيض  ده اخوكي اتجنن 
وعد :حصل 
وبدأو يلبسوا 
بعد مرور وقت ورد ووعد كانو قمرات جدا ورد لابسه فستان ابيض طويل ومسيبه شعرها القصير وحاطه مكياج خفيف وكانت قمه ف الجمال 
وعد كانت لابسه فستان ابيض قصير وهيلز و حاطه مكياج و لمه شعرها 
وعد:شكلي حلو 
ورد :زي القمر 
وعد :وانتي كمان جميله اوي 
ورد هروح اجيب ماما تروح معانا واجي 
وعد:تمام مستنياكي 
ورد خرجت علشان تجيب مامتها لكن خبطت ف محمود 
محمود اول لما شافها انبهر من جمالها 
محمود:اي القمر ده 
ورد:ولد عيب كده 
محمود:مش بهزر شكلك زي العروسه ب الظبط 
ورد:وانت كمان علي فكره شكلك حلو 
محمود كان لابس بدله بيضه وكان شكله قمر اوي 
محمود:انا طول عمري قمر انتي اللي مش ملاحظه 
ورد ب ضحك:قمر ب الستر يا اخويا انا راحه اجيب ماما واجي 
محمود ب غباء:ماما هناك اصلا 
ورد:هناك فين 
محمود:قصدي انا روحتلها وقالتلي مش قادره تروح
ورد:تمام 
محمود :يلا هنروح احنا 
ورد:ووعد 
محمود :هفهمك كل حاجه علي الطريق يلا 
محمود خد ورد ومشي
وعد كانت واقفه قدام المرايا وفاجاه النور قطع ولقت حد بيخطفها وعد فضلت تصوت ب حست انو ادم 
ادم شال وعد ودخلها جوه العربيه وحطلها لازقه علي بقها علشان متصوتش 
بعد مرور وقت كانو وصلوا ل المكان 
ادم نزل وعد من العربيه 
ادم :هفق اللزق بس لو صوتي هخطفك تاني 
ادم بدأ يشيل اللزق
وعد خبطه ف كتفه :انت مجنون ازاي تعمل كده 
وفاجاه الانوار اشتغلت والكل بيسقف وعد اتصدمت من جمال المكان كان يخت في البحر ف نفس المكان المفضل بتاع وعد كان مليان انوار وبلالين بيضه وحاجه ف منتهي الجمال 
وهنا ادم نزل علي ركبته وطلع خاتم من جيه 
ادم ب صوت عالي :تقبلي تتجوزيني 
وعد ب صدمه ودموع :انا ف حلم صح 
ادم:تؤ تؤ حقيقه 
وعد بصت ل اخوها هزلها رأسه ب الموافقه 
ادم:رجلي واجعتني يا جماعه قولولها توافق 
كل بدأ يسقف ويقولوا 
وافقي ياوعد وافقي ياوعد 
وعد:موافقه 
ادم لبسلها الخاتم وباس أيدها 
محمود:ركزوا معايا هنا دقيقه 
محمود عمل نفس حركه ادم 
محمود:ورد تقبلي تتجوزيني 
ورد كانت متردده وفاجاه لقت نامتها جت جنبها وقالتلها انا موافقه 
ورد ب استغراب :ماما انتي هنا 
رشا:ايوا ومحمود طلب ايدك مني وانا وافقت 
Flash back
محمود راح عند مامت ورد 
محمود خبط علي الباب 
رشا:تعالي اتفضل يابني 
محمود:عامله اي ي ماما 
رشا: الحمد لله ياحبيبي انت عامل اي 
محمود: الحمد لله كنت جاي اتكلم معاكي ف موضوع 
رشا:اتفضل يابني 
محمود:انا طالب ايد ورد من حضرتك انتي عارفه انا بحبها قد اي 
رشا ب فرحه:انا موافقه ياحبيبي انت عارف غلاوتك عندي وغلاوه مامتك الله يرحمها 
محمود:ربنا يرحمها 
محمود:مش عاوز ورد تعرف انا هعملها مفاجأه 
وحكالها كل حاجه 
رشا :كده نقدر نقول الف مبروك اخيرا هطمن عليها قبل ما اموت 
محمود:متقوليش كده بس ربنا يديمك لينا يا ماما
Back
ورد:بقا تعمل كل ده من ورايا 
محمود: علشان بحبك كنت عاوز اعملك مفاجاه يلا وافقي 
ورد ب فرحه:موافقه موافقه طبعا 
وهنا اسر قرر يقطع اللحظه دي 
اسر:اي سبولي فرصه انا كمان ولا علشان اتجوزت يعني راحت عليا 
ادم:ازاي بس 
اسر:راح طلع خاتم هو كمان 
اسر ب صوت عالي :انا مش هقولك تقبلي تتجوزيني لأننا متجوزين اصلا بس هقولك تقبلي تكوني اميرتي ل المره التانيه 
هاجر ب فرحه  :موافقه ياكل حياتي 
اسر:بحبك 
هنا جت رانيا وفضلت تحضن ف وعد 
رانيا :اخيرا شوفتك عروسه بالله اجمل عروسه اشوفها
وعد:ماما وحشتيني اوي 
رانيا:وانتي كمان ياقلب ماما مش قادره اقولك الاسبوع ده عدي عليا ازاي بس كلو لأجل سعادتك 
وعد ب دموع:بحبك اوي 
ادم ركزو معايا ف مفاجاه تانيه
وعد ب فرحه:لا كده هموت مش قادره من كتر المفاجات 
ادم:بعد الشر عليكي ياروحي وعد مني ل اعوضك عن كل يوم اتأذيتي في 
وهنا المؤذون جيه 
وعد:اللي ف دماغي صح 
ادم بحب :ايوا 
المؤذون بدأ ف كتب الكتاب وبعد مرور وقت نسمع كلمه بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير ♥️🫂🦋
ادم شال وعد وحضنها وفضل يلف بيها 
وعد بضحك:نزلني يا مجنون 
ادم:بحبك 
وعد:وانا اكتر 
محمود:معلش هقطع اللحظه الرومانسيه دي بس بما أن المؤذون موجود نتجوز احنا كمان 
ورد ب فرحه :انت بتقول اي 
محمود:هقولك دلوقتي 
وبدأ كتب الكتاب وبعد مرور وقت نسمع نفس الجمله 
بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم ف خير♥️🦋
الكل بدأ يسقف وباركولهم
اسر:طبعا انا وهاجر راحت علينا اللحظه دي 
هاجر:احم احم حابه اقول مفاجاه 
رانيا ب فرحه :اللي ف بالي صح 
هاجر بصتلها وضحكت 
هاجر:انا حامل ل المره التانيه
اسر شال هاجر من كتر الفرحه وفضل يلف بيها 
اسر ب صوت عالي :بحبك
كان الحب مالي المكان 
وكلو كان عمال يرقص وفرحان خلص الفرح وكل واحد روح  
ادم خد وعد ومشي
وبعد مرور وقت وصلوا بيت جميل جمب البحر 
ادم:غمضي عينك 
وعد:في مفاجاه تاني 
ادم:ايوا يلا غمضي عينك 
وعد غمضت عينها وبدأت تدخل البيت مع أدم 
ادم: فتحي
وعد فتحت وانبهرت من جمال البيت بيت يشبه الفيلا كل الاماكن مليانه ورد و شموع 
وعد حضنت ادم 
وعد :بحبك اوي 
ادم :وانا بحبك جدا 
وعد :هتزعلني تاني 
ادم:وحياتك عندي مهما حصل مش هزعلك بحبك يا كل حياتي 
وهنا نسمع اغنيه عامر منيب وهو بيقول 
يا ملاك حبيت العمر معاك ولقيت الروح بتقول عشقاك
والعين على طول تحلم بلقاك
وبعيش وياك اجمل ايام
وبنام وبقوم على شوق وغرام
وبشوف في عنيك كل الاحلام
حبك انت اجمال هديه طلعت بيها من الدنيا ديه
ملت حياتي حب علي ويا
حبك انت اجمال هديه طلعت بيها من الدنيا ديه
ملت حياتي حب علي ويا

يا ملاك حبيت العمر معاك ولقيت الروح بتقول عشقاك♥️🦋
(بالنسبه ل السناجل اللي بتضحك بتضحكوا ليه ها احنا ملناش دعوه 🙂)
وهنا نقدر نقول في زاويه من بيت صغير نشأ الحب ♥️🦋
خلينا متأكدين دايما أن العوض هيجي وان كل اللي مرينا بي من حزن هيجي وقت ونفرح وربنا هيعوضنا وخلينا فاكرين دايما أن رب الخير لا يأتي إلا بالخير ♥️🦋
(في بيت صغير نشأ الحب)♥️🥺
تمت بحمد الله ♥️🦋
بحبكم في الله ♥️

مستنيه رايكم ♥️
گ:منه مصطفي السراج 

النهاية. 

 

 



سنة النشر : 2024م / 1445هـ .
نوع الكتاب : pdf.
عداد القراءة: عدد قراءة نار الفراق

اذا اعجبك الكتاب فضلاً اضغط على أعجبني
و يمكنك تحميله من هنا:

تحميل نار الفراق
شكرًا لمساهمتكم

شكراً لمساهمتكم معنا في الإرتقاء بمستوى المكتبة ، يمكنكم االتبليغ عن اخطاء او سوء اختيار للكتب وتصنيفها ومحتواها ، أو كتاب يُمنع نشره ، او محمي بحقوق طبع ونشر ، فضلاً قم بالتبليغ عن الكتاب المُخالف:

برنامج تشغيل ملفات pdfقبل تحميل الكتاب ..
يجب ان يتوفر لديكم برنامج تشغيل وقراءة ملفات pdf
يمكن تحميلة من هنا 'http://get.adobe.com/reader/'

المؤلف:
منة مصطفى - Menna Mustafa

كتب منة مصطفى ❰ لها مجموعة من الإنجازات والمؤلفات أبرزها ❞ نار الفراق ❝ الناشرين : ❞ إلين للنشر الإلكتروني ❝ ❱. المزيد..

كتب منة مصطفى
الناشر:
إلين للنشر الإلكتروني
كتب إلين للنشر الإلكتروني ❰ ناشرين لمجموعة من المؤلفات أبرزها ❞ إرم ذات العماد ❝ ❞ نار الفراق ❝ ❞ الإحسان إلى النفس ❝ ❞ منبع الروح ❝ ❞ تائهة في العالم الكبير ❝ ❞ ما إشتق من الواقع..! ❝ ومن أبرز المؤلفين : ❞ ياسمين علي أحمد ❝ ❞ أسماء رضا عبد العليم ❝ ❞ منة مصطفى ❝ ❞ شهد محمد ❝ ❞ رحاب حسين ❝ ❞ رضا سلامة عبد الرحمن ❝ ❞ شمس محمد ❝ ❱.المزيد.. كتب إلين للنشر الإلكتروني