CASES 426-428

wholesalers would not want to take copies of the
Daily Mirror if the retailers would not take it; and

(b) it was equivalent to an agreement contrary to the
public interest within s 21(1) of the Restrictive
Trade Practices Act 1956 (see now the Competi-
tion Act 1998).

Held - by the Court of Appeal - a sufficient prima facie
case had been made out on both grounds and the
injunctions would be granted.

Comment The essential difference between the Lumley
and Gardner cases is that the interference in Lumley was
aimed at the other party to the contract, i.e. direct inter-
ference, whereas in Gardner the interference was indir-
ect, i.e. the retailers were not trying directly to persuade
the wholesalers not to take the Daily Mirror but the
inevitable result would be that they would not. If in
indirect interference it is unclear from the evidence
what effect the interference will have, the court may
refuse to grant a remedy.

Thus, in Middlebrook Mushrooms Ltd v TGWU [1993]
IRLR 232, women who were sacked from a mushroom
farm, after refusing new contracts that they said had
made cuts in their pay, proposed to carry out a leaflet
campaign to persuade customers at supermarkets not to
buy the farm’s produce. The Court of Appeal refused
to grant an injunction to prevent this because it was
indirect interference and it was not clear from the
evidence what effect it would have. Customers might
ignore it; they were not like the wholesalers in the
Gardner case who clearly could not ignore the retailers’
ban. Also, to grant an injunction would be contrary to
Art 10 of the European Convention on Human Rights
and Fundamental Freedoms because it would affect the
right of free speech (see now also the UK Human Rights
Act 1998).

Civil conspiracy: the principles illustrated

Crofter Hand Woven Harris Tweed Co Ltd
v Veitch [1942] AC 435

Veitch and the other defendants were officials of the
Transport and General Workers Union. The dockers
at Stornoway on the island of Lewis were all members
of the union and so were most of the employees in
the spinning mills on the island. The yarn when spun
in the mills was woven into tweed cloth by crofters
working at home, the woven cloth being finished in
the mills. The tweed thus produced was sold by the
owners of the mill as Harris Tweed. The Crofter
Company also produced tweed cloth but its yarn was
not spun on the island but instead was obtained more
cheaply on the mainland. This cloth was sold as
Harris Tweed but did not bear the trade mark in the
form of a special stamp. The mill owners making
the genuine Harris Tweed were being pressed by the

SPECIFIC TORTS 873

union to increase wages but they said that they could
not accede to union requests because of the damaging
competition of the Crofter Company. Consequently,
Veitch and others acting in combination placed an
embargo on the Crofter Company’s imported yarn and
exported tweed by instructing dockers at Stornoway
to refuse to handle these goods. The dockers obeyed
these instructions but were not on strike or in breach
of contract. The Crofter Company sought an interdict
(or injunction) against the embargo. The House of
Lords held that the union officials were not liable in
conspiracy because their purpose was to benefit the
members of the union and the means employed were
not unlawful.

Defamation: what is?

Byrne v Deane [1937] 1 KB 818

The claimant was a member of a golf club in which
there had been some gaming machines. The defend-
ants, Mr and Mrs Deane, were proprietors of the club.
As a result of a complaint being made to the police,
the machines were removed. Shortly afterwards, the
following typewritten lampoon was placed on
the wall of the clubhouse near to the place where the
machines had stood:

For many years upon this spot

You heard the sound of the merry bell

Those who were rash and those who were not,

Lost and made a spot of cash

But he who gave the game away,

May he Byrne in hell and rue the day.
Diddleramus

The claimant brought this action for libel alleging
that the defendants were responsible for exhibiting
the lampoon, and that the lampoon was defamatory
in that it suggested that he was disloyal to his fellow
club members.

Held — the words were not defamatory because
the standard was the view which would be taken by
right-thinking members of society, and, in the view of
the court, right-thinking persons would not think less
of a person who put the law into motion against
wrongdoers.

Defamation: libel or slander: form of publication

Youssoupoff v Metro-Goldwyn-Mayer Pictures
Ltd (1934) 50 TLR 571

The claimant was a member of the Russian royal
house. The defendants produced in England a film
dealing with the life of Rasputin who had been the
adviser of the Tsarina of Russia. The film also dealt



874 | SsPECIFIC TORTS
with the murder of Rasputin. In the course of the
film, a lady (Princess Natasha), who was affectionate
towards the murderer of Rasputin, was also represented
as having been raped by Rasputin, a man of the worst
possible character. The claimant was married to a man
who was undoubtedly one of the persons concerned
in the Kkilling of Rasputin. The claimant alleged that
because of her marriage reasonable people would
think that she was the person who was so raped. The
action was for libel.

Held — the action was properly framed in libel and the
claimant succeeded.

Comment This case is generally accepted as authority
for the view that a defamatory talking film is always
libel. However, the rape of Princess Natasha was in the
pictorial part of the film and not on the sound track. It is
also uncertain whether a claimant can sue for a slander-
ous imputation of rape without proving special damage.
The Slander of Women Act 1891 provides that the ‘words
spoken and published . . . which impute unchastity or
adultery to any woman or girl shall not require special
damage to render them actionable’. However, lack of
consent, which is essential in rape, may mean that there
is no imputation of unchastity.

Defamation: innuendo: illustrations from case law

Cassidy v Daily Mirror Newspapers Ltd [1929]
2 KB 331

A man named Cassidy or Corrigan who was well
known for his indiscriminate relations with women,
allowed a racing photographer to take a photograph
of himself and a lady, and said that she was his
fiancée and that the photographer might announce
his engagement. The photograph was published in
the Daily Mirror with the following caption: ‘Mr M
Corrigan, the race-horse owner, and Miss X whose
engagement has been announced.” The claimant,
Cassidy’s lawful wife, who was also known as Mrs
Corrigan, sued the newspaper for libel alleging as an
innuendo that if Mr Corrigan was unmarried and able
to become engaged, she must have been cohabiting
with him in circumstances of immorality.

Held — since there was evidence that certain of
her friends thought this to be so, she was entitled to
damages.

Comment The case is authority for the view that a
person may be liable for a statement which he does
not actually know to be defamatory. It does not decide,
nor does any other relevant case, that a person who has
taken all possible steps to ensure the accuracy of his
statement and could not, by reasonable enquiries, have
discovered that his statement was defamatory is or is not
liable in defamation.

CASES 429-432

@ Morgan v Odhams Press [1971] 2 All ER 1156

In 1965 the Sun reported that a kennel girl had
been kidnapped by a dog-doping gang. In or about
the relevant period various witnesses had seen her in
the company of Mr Morgan whose friend she was. The
newspaper article made no mention of Mr Morgan's
name. Nevertheless, he began an action against the
newspaper pleading that he had been libelled by
innuendo in that persons would think he was in-
volved either in the kidnapping or the dog-doping,
or both.

Held - by the House of Lords — the article was poten-
tially libellous:

(a) the newspaper article was not, by itself, capable of
being so understood, but;

(b) an article to be defamatory of a person need not
contain a ‘key or pointer’ showing it refers to him.
Evidence is admissible to import a defamatory
meaning to otherwise innocent words.

m Tolley v J S Fry & Sons Ltd [1931] AC 333

The claimant was a well-known golfer. The defendants
published an advertisement without the claimant’s
consent containing his picture and underneath the
following words:

The caddy to Tolley said, ‘Oh Sir,

Good shot, Sir! That ball, see it go, Sir.

My word, how it flies,

Like a cartet of Fry’s,

They’re handy, they’re good, and priced low, Sir.’

The claimant brought an action for libel, alleging
an innuendo. It was said that a person reading the
advertisement would assume that the claimant had
been paid for allowing the use of his name in it, and
that in consequence he had prostituted his amateur
status as a golfer.

Held - the evidence showed that the advertisement
was capable of this construction and the claimant was
awarded damages.

m Sim v Stretch (1936) 52 TLR 669

The defendant had encouraged the claimant’s house-
maid to leave the claimant’s employ and re-enter the
defendant’s. The defendant later sent the following
telegram to the claimant: ‘Edith has resumed her
services with us to-day. Please send her possessions
and the money you borrowed, also her wages.” The
telegram was said to impute that the claimant was
in financial difficulties and had in consequence



CASES 433-435

borrowed from his housemaid, and that he had been
unable to pay her wages, and was a person of no
credit. The claimant succeeded at first instance and in
the Court of Appeal, but the House of Lords reversed
the judgment, holding that the telegram was incapable
of bearing a defamatory meaning. In the words of
Lord Atkin: ‘It seems to me unreasonable that, when
there are a number of good interpretations, the only
bad one should be seized upon to give a defamatory
sense to the statement.’” It was also in this case that
Lord Atkin suggested the following test of a ‘defam-
atory’ statement: “‘Would the words tend to lower
the [claimant] in the estimation of right-thinking
members of society generally?’

Fulham v Newcastle Chronicle and Journal
[1977] 1 WLR 651

In 1962 the claimant left the Catholic priesthood.
He married in 1964, a child being born 14 months
later. In 1973 he was appointed as deputy headmaster
of a school in Teesside having previously lived in
South Yorkshire. A Newcastle newspaper published by
the defendants commented upon his appointment
stating that he ‘went off very suddenly’ from Salford
where he had been a priest ‘about seven years ago’
and had subsequently married. The claimant alleged
that such statements contained a libellous imputation
that he had married while still a priest and had
fathered an illegitimate child. The particulars supplied
by the claimant simply stated his date of marriage
and the date of birth of his eldest child. The defend-
ants sought to strike out his claim. It was held — by
the Court of Appeal - that only those knowing of
the dates of the claimant’s marriage and/or the birth
of his child could draw the imputation alleged and
that since the defendants’ newspaper did not circulate
in the area where the claimant had been a priest or
subsequently lived it was necessary for him to plead
particulars of persons receiving the publication
having the requisite knowledge and that unless he
was able to do so his allegation of innuendo would be
struck out.

Grappelli v Derek Block (Holdings) Ltd [1981]
2 All ER 272

The claimants, Mr Grappelli and Mr Disley, were jazz
musicians with an international reputation. The
defendants were their managers and agents. The
defendants had, so the claimants alleged, purported
to book contracts for them without authority. Then
it was said that one of these concerts had been
cancelled because Mr Grappelli was seriously ill which
was an entirely untrue story. It was said that that
was defamatory, not as it stood, but because of an

SPECIFIC TORTS | 875
innuendo that people finding out that the claimants
were appearing at other concerts on the same dates as
those cancelled would think that the claimants had
given a false story. It was held by the Court of Appeal
that where a claimant relies on an innuendo, he must
prove that the words were published to a specific person
who knew at the time of the publication of specific
facts enabling him to understand the words in the
innuendo meaning. Facts which came into existence
afterwards did not make the statement defamatory. As
Lord Denning said, the statement was not defamatory
as it stood, since it is not defamatory of a person to
say that he is seriously ill. At the time the statement
was made those becoming aware of it would not have
access to facts to suggest that it was wrong.
Obviously, later on, when concerts were advertised in
the Sunday Times on the same dates as those which
had been cancelled it might have been possible to
construe that Mr Grappelli and Mr Disley were not
really ill and that the whole story was a put-up job.
However, this information had to be available at the
time of publication of the defamatory words since,
according to Lord Denning, the cause of action arises
in defamation when the words are published and they
must be seen to be defamatory then, and not later.

Defamation: the words must refer to the claimant

ﬁ E Hulton & Co v Jones [1910] AC 20

A newspaper published an article descriptive of life in
Dieppe in which one Artemus Jones, described as a
churchwarden at Peckham, was accused of living with
a mistress in France. All persons concerned contended
that they were ignorant of the existence of any person
of that name, and the writer of the article said that he
had invented it. Unfortunately, the name so chosen
was that of a Welsh barrister and journalist, and the
evidence showed that those who knew him thought
that the article referred to him.

Held - the newspaper was responsible for the libel and
the claimant was awarded damages.

Comment (i) In cases of this kind the defence of offer of
amends may be available under ss 2-4 of the Defamation
Act 1996. However, it is by no means certain that it
would have been available on the actual facts of this
case, because ss 2-4 apply only where the defendant did
not know or have reasonable grounds to believe that the
statement complained of referred to the claimant or was
likely to be understood as referring to him, and was both
false and defamatory of the claimant. On the facts of
Hulton v Jones it seems that the publication was
attended by some carelessness. It should be noted that
the 1996 Act offer of amends is, unlike previous provi-
sions, only available to a defendant who is willing to pay



876 | SPECIFIC TORTS
such compensation as is agreed or assessed by a judge
and to publish a correction and an apology.

(ii) In Hayward v Thompson [1981] 3 All ER 450 the
defendants were the editor, a journalist on, and the pro-
prietors and publishers of, a Sunday paper. In one article
it was alleged that a wealthy benefactor of the Liberal
Party was connected with an alleged murder plot but
no name was given. In a later article the paper named
the claimant reporting that the police wished to inter-
view him in connection with the alleged murder plot
which was not, of course, a defamatory allegation that
he was involved in it as the first article had been. It
was held — by the Court of Appeal - that the two articles
could be connected. Thus, the libel in the first article
was of the claimant by reason of connection with the
second one.

Knupffer v London Express Newspaper Ltd
[1944] AC 116

The claimant was head in the United Kingdom of a
Russian refugee organisation, active in France and the
United States of America, but having only 24 members
in England. An article in the newspaper ascribed
Fascism to this ‘minute body established in France and
the United States of America’, but without mentioning
the English branch.

Held - the article was not defamatory of the claimant
since he was not marked out by it, even assuming
that it was defamatory to call someone a Fascist.

437 Schloimovitz v Clarendon Press, The Times,
6 July 1973

The claimant by statement of claim (now statement
of case) alleged that the definitions of the word
‘Jew’ contained in three dictionaries published by
the defendant were derogatory, defamatory and
deplorable and sought an injunction restraining the
defendant from publishing such definitions, at least
without qualification, in any future editions of such
dictionaries.

Held - by Goff, ] — what was before the court was
not whether the definitions were right or wrong
or whether they were justly applied to any Jews, but
whether in law the claimant had a cause of action to
restrain the conduct of the defendant. No individual
could maintain an action in respect of defamatory
matter published about a body of persons unless in its
terms, or by reason of the circumstances, it should
and must be construed as a reference to him as an
individual. There were two questions: (a) were the
words defamatory? (b) did they in fact apply to the
claimant or were they capable in law of being so
regarded? The claimant failed to satisfy the latter test
and accordingly the defendant was entitled to have

CASES 436-439

the writ (claim form) and statement of claim struck
out. (Knupffer applied.)

Comment It was decided in Farringdon v Leigh, The
Times, 10 December 1987, that it was at least arguable
that where defamatory words in a publication referred
to an unidentified member or members of a group of
persons, each of those persons had a cause of action in
libel. In these circumstances an action by members of a
team of seven police officers was allowed to proceed to
trial where they alleged that certain articles in the
Observer were defamatory of them in alleging that at
least two of them, who were unnamed, had passed
confidential information to journalists.

Defamation: defences: justification

Alexander v The North Eastern Railway Co
(1865) 6 B & S 340

The defendant published the following notice:

North Eastern Railway. Caution. ] Alexander, manu-
facturer and general merchant, Trafalgar Street,
Leeds, was charged before the magistrates of
Darlington on 28th September, for riding on a train
from Leeds, for which his ticket was not available,
and refusing to pay the proper fare. He was convicted
in the penalty of £9 1s, including costs, or three
weeks’ imprisonment.

In this action for libel, the claimant contended that
the defence of justification could not lie because,
although he had been convicted as stated, the alterna-
tive prison sentence was 14 days not three weeks.

Held - the substitution of three weeks for a fortnight
did not make the statement libellous. It could be
justified, since the rest of it was true.

Defamation: defences: fair comment

@ London Artists v Littler [1969] 2 All ER 193

In 1965 four of the principal actors and actresses in a
play called The Right Honourable Gentleman simultane-
ously wrote to the defendant, who was the producer
of the play, terminating their engagement by four
weeks’ formal notice. This was, of course, highly
unusual and the defendant wrote to the actors and
actresses concerned wrongly accusing the claimants,
who were their agents, of conspiracy to close down
the play. The defendant also communicated the letter
to the press. The defendant was now sued for libel.
It was held — by the Court of Appeal — that he had
libelled the claimants because although the subject
matter of the allegations was of public interest, i.e.
the fate of the play, the defence of fair comment did
not apply to the allegation of a plot which was an



CASES 440-443

allegation of fact. The allegation of a plot was defamat-
ory and had not been justified. In fact, it seemed that
all the actors and actresses involved had their own
good and different reasons for leaving the play. There
was no evidence of combination.

Defamation: defences: qualified privilege

London Association for the Protection of Trade
v Greenlands [1916] 2 AC 15
The respondent was a limited company carrying on
business as drapers and general furnishers in
Hereford. The appellants were members of an unin-
corporated association consisting of about 6,300
traders and had, as one of their objects, the making of
private inquiries as to the means, respectability and
trustworthiness of individuals and firms. A member of
the association was about to sell goods to the respond-
ent and he asked the association to report on the
company, and particularly to say whether the respond-
ent was a good risk for credit of between £20 and
£30. In the report submitted, the association declared
that the respondent was a fair trade risk for the sum
mentioned, but said that it had heavy mortgages
charged on its assets, and that the assets barely
covered the loans. In fact, the mortgages were secured
by a charge upon the real and leasehold property
only, and all other assets were entirely free from any
mortgage whatever, and constituted a large and valu-
able fund. The respondent company was originally
the claimant in an action for libel contained in the
statement about the mortgages, and the statement
that it was only good for credit of between £20 and
£30.

Held - the occasion was privileged and thus the re-
spondent had no claim in the absence of malice
which it had not proved. Judgment was, therefore,
given for the appellants.

Comment A further example of qualified privilege aris-
ing out of common interest is Kearns v General Council
of the Bar [2002] 4 All ER 1075. In that case the head of
the Bar Council’s Professional Standards and Legal
Services Department sent a letter to all heads of cham-
bers, senior clerks and practice managers stating that the
claimants (who were an agency) were not solicitors and
that it would, in consequence, be improper to accept
work from them unless certain specified conditions were
satisfied, e.g. that the instructions came from a solicitor.
This statement was not in fact true. Within two days
a letter correcting the error and apologising was sent
to all the recipients of the original letter. Nevertheless,
the claimants brought defamation proceedings. The
Bar Council put forward the defence of qualified priv-
ilege based on common interest. The claimants did not
plead malice and the defendants applied for the case to

SPECIFIC TORTS | 877
be summarily dismissed. The High Court allowed
the application taking the view that in this sort of case
the defence of qualified privilege should apply in the
absence of malice.

m Osborn v Thomas Boulter & Son [1930] 2 KB 226

The claimant, a publican, wrote a letter to the defend-
ants, his brewers, complaining of the quality of the
beer. The defendants sent one of their employees to
investigate and report. After receiving the report,
Mr Boulter dictated a letter to his typist in which he
suggested that the claimant had been adding water
to the beer, and pointing out the penalties attaching
to this if the claimant was caught. The claimant sued,
alleging publication to the typist and certain clerks.

Held - the occasion was privileged, and since the
claimant could not prove malice in the defendants,
his action failed.

M Beach v Freeson [1971] 2 WLR 805

A Member of Parliament wrote to the Law Society
complaining of the conduct of a firm of solicitors
reported to him by his constituents. He also sent a
copy of the letter to the Lord Chancellor.

Held — by Geoffrey Lane, ] — both publications were
protected by qualified privilege. The privilege arose
out of a Member of Parliament’s duty to his con-
stituents and the responsibilities of the Law Society
and the Lord Chancellor.

m Cook v Alexander [1973] 3 WLR 617

The claimant sued the defendant for libel in respect
of an account of a House of Lords debate which he
had written for the Daily Telegraph. The debate had
been about an approved school where the claimant
had been a teacher and which had been closed partly
because of the claimant’s revelations as to the system
of punishment there. The newspaper had published
a précis of each speech on one of the inside pages, but
the claimant objected to a report written by the
defendant which appeared on the back page. In this
report, known as ‘Parliamentary Sketch’, the writer
gave his impression of the debate and emphasised the
salient aspects of it, but there was a reference to the
more detailed account on another page. The claimant
alleged that the sketch was defamatory of him because
it gave great prominence to a speech that was very
critical of him and his conduct, while it dismissed in
uncomplimentary terms a speech which defended his
action. It was held — by the Court of Appeal - that



878 SPECIFIC TORTS

such a Parliamentary sketch was protected by qualified
privilege. A reporter was entitled to select from a
debate those parts which seemed to him to be of pub-
lic interest and provided that the account as a whole
was fair and honest, such a Parliamentary sketch was
protected by qualified privilege.

m Horrocks v Low [1972] 1 WLR 1625

At a local authority council meeting Low made a
speech defamatory of Horrocks who in answer to
Low’s defence of justification, fair comment and
qualified privilege, alleged that Low had been actuated
by express malice.

Held - by the Court of Appeal — malice could not be
inferred. Low held an honest and positive belief in
the truth of his statement and had not abused the
privileged occasion. ‘[The defendant] is not to be held
malicious merely because he was angry or prejudiced
even unreasonably prejudiced, against the [claimant],
so long as he honestly believed what he said to be
true. Such is the law as I have always understood it to
be.” (Per Lord Denning, MR)

‘What has to be proved is that the defendant was
activated by malice in the popular meaning of the
word: that is to say, in speaking as he did, he must
have been actuated by spite or ill-will against the per-
son defamed or by some indirect or improper motive.’
(Per Edmund Davis, LJ)

‘When there is . . . [gross and unreasoning] pre-
judice there will often, perhaps usually, be reckless
indifference whether what is said is true or false. But
if there is honest belief that it is true, there cannot in
any judgment be recklessness whether it be true or
false.” (Per Stephenson, L])

m Egger v Viscount Chelmsford [1964] 3 All ER 406

Mrs Egger, a judge of Alsatian dogs, was on the list
of judges of the Kennel Club, and Miss Ross, the
secretary of a dog club in Northern Ireland, wrote to
the Kennel Club asking it to approve of Mrs Egger as
a judge of Alsatians at a show. The assistant secretary
of the Kennel Club, C A Burney, wrote to Miss Ross to
say that the committee could not approve the
appointment. Mrs Egger brought an action for libel
against the 10 members of the committee and the
assistant secretary on the ground that the letter
reflected on her competence and integrity. There were
two long trials at both of which the judge ruled that
the occasion was privileged. The jury disagreed the
first time, but at the second trial the jury found that
the letter was defamatory and that five members of

CASES 444-445A

the committee were actuated by malice but three were
not. The other two had meanwhile died. The judge gave
judgment against all the defendants including the
assistant secretary.

Held — on appeal - the defence of qualified privilege
is a defence for the individual who is sued, and not
a defence for the publication. It is quite erroneous to
say that it is attached to the publication. The three
committee members innocent of malice were entitled
to protection and were not liable. The assistant
secretary also had an independent and individual
privilege, and was not responsible or liable for the tort
of those members of the committee who had acted
with malice. Even in a joint tort, the tort is the
separate act of each individual; each is severally
answerable for it; and each is severally entitled to his
own defence.

Defamation: media developments in qualified
privilege

Loutchansky v Times Newspapers Ltd (No 2)
[2002] 1 All ER 652

The Times newspaper published articles alleging that
Dr Grigori Loutchansky was in charge of a major
Russian criminal organisation involved in money
laundering and the smuggling of nuclear weapons.
The defence was qualified privilege based on public
interest. The Times was found liable by reason of
having failed to apply the House of Lords guidelines
in Reynolds v Times Newspapers Ltd [1999] 3 WLR
1010. The Times appealed to the Court of Appeal.

The Court of Appeal dealing with Reynolds said that
the House of Lords had established in that case that
when deciding whether to publish defamatory mater-
ial to the public the relevant interest was that of the
public in a modern democracy, to free expression and
the promotion of a free and vigorous press to keep the
public informed. However, there was a corresponding
duty on the journalist and his or her editor to behave
responsibly and if they did not do so privilege could
not arise. In regard to responsible behaviour, the
House of Lords in Reynolds laid down a number of
matters to be considered. In the Loutchansky case
the court considered that The Times failed a number
of these tests as follows:

m reliability and motivation of its sources of
information;

B urgency (the judge had found that there was
none);

m did the articles contain the gist of the claimant’s
side of the story? (it did not said the judge);

® was comment sought from the claimant? (appar-
ently not).



CASES 446-447

Up to that point the Court of Appeal would have
dismissed the appeal but the High Court judge had
introduced an additional test, i.e. would The Times
have been subject to legitimate criticism if it had
failed to publish the information? This the Court of
Appeal felt was too strict from the newspaper’s point
of view. The case was remitted to the High Court and
the judge for him to examine his findings on the
Reynolds principles but without the more stringent
test identified in his judgment.

Comment (i) Courts dealing with this type of case will
now have to use the more liberal approach to media
publication set out in Jameel v Wall Street Journal
Europe [2006] 3 WLR 642 (see p 599).

(ii) A further item of interest arose in this case from the
posting of the article on The Times website. Section 5 of
the Defamation Act 1996 reduces the limitation period
for bringing claims for defamation from three years to
one year. But how is this period to be applied where a
libel is published on an Internet website and remains
there for some time? The claimant in Loutchansky
brought his action more than one year after the libel was
first published on The Times website that contained news
items and remained on the website for some time receiv-
ing a number of visits every month. The Times contended
that the time should run from first publication which is
the rule applied in the USA. The claimant contended that
taking the number of visits each month since first publi-
cation his claim was within the one year period. On this
point the Court of Appeal ruled that there had been a
continuing publication so that the claimant’s case was
not barred by the one year limitation rule. The first or
single publication rule could not be adapted to an
English law context. Time does not begin to run until the
material is removed from the website.

Defamation: consent of the claimant to
publication

Chapman v Lord Ellesmere and Others [1932]
2 KB 431

The claimant was a trainer and one of his horses, after
winning a race, was found to be doped. An inquiry
was held by the Stewards of the Jockey Club, as a
result of which they decided to disqualify the horse
for future racing, and to warn the claimant off
Newmarket Heath. The decision was published in the
Racing Calendar. The claimant contended that
the words were defamatory because they implied that
he had doped the horse. The defendants, who were
the proprietors of the Racing Calendar, contended that
the words were not defamatory, and meant simply
that the claimant had been warned off for not pro-
tecting the horse against doping. Evidence showed
that it was a condition of a trainer’s licence that the

SPECIFIC TORTS | 879
withdrawal of that licence should appear in the Racing
Calendar, which was also to be the recognised vehicle
of communication for all matters concerning infringe-
ment of rules.

Held - the claimant being bound by the terms of his
licence, the doctrine of volenti non fit injuria applied as
regards publication in the Racing Calendar, so that the
claimant had no cause of action.

Defamation: damages: compensatory not punitive

Davis v Rubin [1967] 112 Sol J 51

The claimants were chartered accountants of good
reputation and they wished to buy the lease of business
premises. The defendants, who were the landlords,
wrote to the holder of the lease saying that they would
not accept the claimants if the lease was assigned and
referred in a defamatory fashion to the claimants’
business and references. The claimants sued for dam-
ages in respect of the libel published in the letter, and
were awarded £4,000 each. The Court of Appeal,
allowing the defendants’ appeal, said that the damages
were ‘excessive, extravagant and exorbitant’. There
had been publication to one person only and there
was no evidence that the claimants’ reputation had
been diminished in the minds of other persons. A rea-
sonable sum would not have exceeded £1,000 each
and a new trial was ordered on the issue of damages.

Comment Over the past few years damages awarded by
juries in defamation cases have generally been regarded
as excessive, often exceeding those granted for serious
physical injuries. Section 8 of the Courts and Legal
Services Act 1990 allows the Court of Appeal to sub-
stitute its own award of damages for those of the jury at
first instance instead of ordering a new trial. As regards
defamation, this power was used in Rantzen v Mirror
Group Newspapers [1993] 3 WLR 953.

The defendants had alleged that Esther Rantzen had
kept secret the fact that a particular person was a child
abuser and that this had put children at risk. They were
found guilty of libel and the jury in the High Court
awarded Ms Rantzen £250,000.

On appeal the Court of Appeal reduced the award to
£110,000, using the s 8 power and also because of the
European Convention for the Protection of Human Rights
and Fundamental Freedoms. The Convention is designed,
among other things, to prevent the restriction of free
speech, which excessive libel damages obviously do (see
also John v Mirror Group Newspapers (1995)).

The matter of an excessive award of damages arose in
Grobbelaar v News Group Newspapers Ltd [2002] 4 All ER
732. The Court of Appeal had regarded a verdict of libel
and an award of damages of £85,000 by a jury to G as
perverse in terms of the evidence. It was alleged that G



880 | sPECIFIC TORTS
had conspired to fix and had actually fixed football
matches. The Court of Appeal said that the decision and
the award were perverse because they could only have
been based on the fact that G was innocent in terms of
the allegations whereas he had admitted taking money
to fix matches. It therefore quashed the decision. The
House of Lords restored the verdict in terms of the libel
but reduced G's damages to £1.

Rylands v Fletcher: strict liability: escape of fire

448 Emanuel v Greater London Council (1970)
114 Sol J 653

A contractor employed by the Ministry of Public
Building and Works removed prefabricated bungalows
from the Council’s land. The contractor lit a fire and
negligently allowed sparks to spread to the claimant’s
land where buildings and goods were damaged. The
claimant sued the GLC and it was held — by James,
J - that:

(a) on the facts the Council remained in occupation
of the site;

(b) the contractor was not a ‘stranger’ to the Council
since it retained a power of control over his act-
ivities; and

(c) although the Council had not been negligent
and was not vicariously liable for the contractor’s
negligence since it did not employ him, it was
strictly liable under Rylands v Fletcher for the
escape of fire.

Rylands v Fletcher: there must be an escape:
whether the rule applies to personal injuries

m Read v J Lyons & Co Ltd [1947] AC 156

The appellant was employed by the Ministry of
Supply as an Inspector of Munitions in the respond-
ents’ munitions factory. In the course of her employ-
ment there she was injured by the explosion of a shell
which was in course of manufacture. She did not
allege negligence on the part of the defendants, but
based her claim on Rylands v Fletcher. The trial judge
found that there was liability under the rule, but the
Court of Appeal and the House of Lords reversed this
decision, holding that the rule did not apply since
there had been no escape of the thing that inflicted
the injury. In the words of Viscount Simon, LC,
‘Escape for the purpose of applying the proposition in
Rylands v Fletcher means escape from a place which
the defendant has occupation of, or control over, to
a place which is outside his occupation or control.’
It was also suggested obiter in this case that the rule in
Rylands v Fletcher does not extend to personal injury,
but only to injury to property.

CASES 448-452

Comment The ratio of the Court of Appeal in Hale v
Jennings Bros [1938] 1 All ER 579 suggests that there may
be liability for personal injury. In that case a stallholder
at a fair suffered personal injury because of the escape of
the defendants’ chair-o-plane. It was held that she had a
good claim under Rylands v Fletcher.

Rylands v Fletcher: does not depend on ownership
of land: covers escapes of a variety of offensive
and dangerous substances

Charing Cross Electricity Supply Co v Hydraulic
Power Co [1914] 3 KB 772

The defendant’s water mains under a public street
burst and damaged the claimant’s cables which were
also laid under the street.

Held - the defendant was liable under the rule in
Rylands v Fletcher, because the rule was not confined to
wrongs between owners of adjacent land and did not
depend on ownership of land. Here it could be applied
to owners of adjacent chattels.

W Attorney-General v Corke [1933] Ch 89

The defendant was the owner of disused brickfields,
and he permitted a number of gypsies to occupy them
and live in caravans and tents. The gypsies threw slop
water about in the neighbourhood of the fields and
accumulated all sorts of filth thereabouts. The court
held that Rylands v Fletcher applied, and an injunction
was granted against the defendant. While it was not
unlawful to license caravan dwellers, it was abnormal
use of land, since such persons often have habits of
life which are offensive to those persons with fixed
homes.

Comment Reference should also be made to Smith v
Scott (1972).

Rylands v Fletcher: not applicable to escape of
things naturally on land: other claims

E Giles v Walker (1890) 24 QBD 656

The defendant wished to redeem certain forest land
and ploughed it up. Thistles grew up on the land and
thistle-seed was blown in large quantities by the wind
from the defendant’s land to that of the claimant.

Held - there was no duty as between adjoining
occupiers to cut things such as thistles which are the
natural growth of the soil, therefore, the defendant
was not liable. Presumably if a person deliberately set
thistles on his land, he would be liable under the rule
in Rylands v Fletcher, for it is not usual to cultivate
weeds on one’s land.



CASES 453-458

Comment An action for nuisance would probably have
succeeded here, because a person is liable for a nuisance
on his land (even if he has not caused it) if he lets it con-
tinue (but note Weeds Act 1959).

E Davey v Harrow Corporation [1957] 2 All ER 305

The roots of the defendant’s elm trees spread to the
claimant’s land and caused damage to the claimant’s
property.

Held — the defendant was liable in nuisance, whether
the trees were self-sown or not. It was no defence to
an action for nuisance that the thing causing the nuis-
ance was naturally on the defendant’s land, though it
might be a defence to liability under the rule in Rylands
v Fletcher.

Rylands v Fletcher: defence of act of God

Greenock Corporation v Caledonian Railway Co
[1917] AC 556

The Corporation, in laying out a park, constructed a
concrete paddling pool for children in the bed of a
stream, thereby altering its course and natural flow.
Owing to rainfall of extraordinary violence, the
stream overflowed and poured down the street, flood-
ing the railway company’s premises. The House of
Lords held that this was not an act of God and the
Corporation was liable. The House of Lords indicated
the restricted range of the defence of act of God and
of the decision in Nichols v Marsland (1876), distin-
guishing that case on the ground that whereas in
Nichols v Marsland the point at issue was the liability
for storing water in artificial lakes, the point here was
interference with the natural course of a stream, and
anyone so interfering must provide even against
exceptional rainfall.

Rylands v Fletcher: defence: wrongful act
of stranger

E Rickards v Lothian [1913] AC 263

The defendant was the occupier of business premises
and leased part of the second floor to the claimant.
On the fourth floor was a men’s cloakroom with a
wash basin. The cloakroom was provided for the use
of tenants and persons in their employ. The claim-
ant’s stock in trade was found one morning seriously
damaged by water which had seeped through the
ceiling from the wash basin on the fourth floor.
Examination showed that the waste pipe had been
plugged with various articles such as nails, pen-
holders, string and soap, and the water tap had been

THE LAW OF PROPERTY 881

turned full on. The defendant’s caretaker had found
the cloakroom in proper order at 10.20 pm the previous
evening.

Held - the defendant was not liable under the rule in
Rylands v Fletcher because the damage had been
caused by the act of a stranger.

Rylands v Fletcher: defence: common benefit

Peters v Prince of Wales Theatre (Birmingham)
Ltd [1943] KB 73

The defendants leased to the claimant a shop in a
building which contained a theatre. In the latter there
was, to the claimant’s knowledge, a sprinkler system
installed as a precaution against fire and the system
extended to the claimant’s shop. In a thaw, following
a severe frost, water poured from the sprinklers in the
defendants’ rehearsal room into the claimant’s shop and
damaged his stock. The claimant sued for damages for
negligence, and under Rylands v Fletcher.

Held — there was no negligence on the part of the
defendants and there was no liability under Rylands v
Fletcher, because the sprinkler had been installed for
the common benefit of the claimant and defendants.

THE LAW OF PROPERTY

Ownership and possession: rights of
owner paramount

Moffat v Kazana [1968] 3 All ER 271

The claimant hid banknotes in a biscuit tin in the
roof of his house. He sold the house to the defendant,
one of whose workmen discovered the money. In this
action by the claimant to recover the money it was
held — by Wrangham, ] — that the claimant succeeded.
He had never shown any intention to pass the title in
the money to anyone. Therefore, his title was good,
not only against the finder, but also against the new
owner of the house.

Adverse possession or squatters’ rights

m Hayward v Challoner [1967] 3 All ER 122

The predecessors in title of the claimant landowner
let land to the rector of a parish at a rent of 10s (50p)
a year. The rent was not collected after 1942 and the
claimant now sued for possession.

Held — by the Court of Appeal — a right of action in
respect of rent or possession must be held to have
accrued when the rent due was first unpaid, and
therefore was barred by what is now the Limitation



882 THE LAW OF PROPERTY

Act 1980. The rector as a corporation sole had acquired
a good squatter’s title.

m Littledale v Liverpool College [1900] 1 Ch 19

The claimants had a right of way for agricultural
purposes over a strip of grass land belonging to the
defendants. The claimants put up gates which they
kept locked at each end of the strip, and used the
grass for grazing, keeping the hedges of the strip
clipped. They now claimed ownership of the land by
virtue of adverse possession.

Held — the claimants’ acts could be construed as protect-
ing the right of way, rather than excluding the owner,
and were insufficient to establish the claimants’ title
to the land.

Smirk v Lyndale Developments Ltd [1974]
2AllER 8

The claimant had a service tenancy of a house
owned by the British Railways Board. In 1960 he took
effective possession of an adjacent plot of land owned
by the Board, though the Board was unaware of his
action. The claimant did not communicate to the
Board at any time that he disclaimed the Board’s
title. The Board sold the house and the plot to the
defendants who granted a new tenancy of the house
to Smirk on different terms not including the adja-
cent plot. The claimant asserted a possessory title to
that plot. It was held - by Pennycuick, V-C - that
the claimant did not have a good possessory title to
the plot.

Bailment: damage to goods; action by bailee

m The Winkfield [1902] P 42

This was an Admiralty action arising because a ship
called the Mexican was negligently struck and sunk by
a ship called the Winkfield. The Mexican was carrying
mail from South Africa to England during the Boer
War. The Postmaster-General made, among other
things, a claim for damages in respect of the estim-
ated value of parcels and letters for which no claim
had been made or instructions received from the
senders. The Postmaster-General undertook to dis-
tribute the amount recovered when the senders were
found. An objection was made that the Postmaster-
General represented the Crown and was not liable to
the senders (see now Crown Proceedings Act 1947).

Held - as a bailee in possession the Postmaster-
General could recover damages for the loss of the
goods irrespective of whether or not he was liable to
the bailors.

CASES 459-462

Comment It should be noted that a bailee cannot sue for
loss or damage to the bailed goods if the bailor has
already brought a successful claim for that loss or damage.
Thus, in O’Sullivan v Williams [1992] 3 All ER 385, A allowed
B to use his car while he was on holiday. While it was
parked outside B’'s home it was written off when an
excavator fell off a tractor on to it. A sued for damages and
that action was settled by the payment of an appropriate
sum. B sued for damages for nervous shock and incon-
venience due to the loss of the car. It was held by the Court
of Appeal that B’s claim for nervous shock succeeded but
that she could not recover damages for inconvenience
since this arose from damage to the bailed chattel.

Bailment and licence distinguished

m Ashby v Tolhurst [1937] 2 All ER 837

The claimant drove his car on to a piece of land at
Southend owned by the defendants. He paid one
shilling to an attendant who was the defendants’ ser-
vant and was given a ticket. He left the car with the
doors locked. When he returned his car had gone, the
attendant having allowed a thief, who said he was a
friend of the claimant, to drive it away. The ticket was
called a ‘car-park ticket’ and contained the words:
‘The proprietors do not take any responsibility for the
safe custody of any cars or articles therein, nor for any
damage to the cars or articles however caused nor for
any injuries to any persons, all cars being left in all
respects entirely at their owner’s risk. Owners are
requested to show a ticket when required.’

Held that:

(a) the relationship between the parties was that of
licensor and licensee, not that of bailor and bailee
because there was in no sense a transfer of posses-
sion. There was, therefore, no obligation upon
the defendants towards the claimant in respect of
the car;

(b) if there was a contract of bailment, the servant
delivered possession of the car quite honestly
under a mistake and the conditions on the tickets
were wide enough to protect the defendants;

(¢) there could not be implied into the contract a
term that the car should not be handed over
without production of the ticket.

Comment (i) Where the claimant hands over the key, the
court may find a transfer of possession and a bailment,
but the delivery of the key is not conclusive.

Thus, in Sadler v Brittania Country House Hotel (1993)
CLW 40, S left his car by agreement with the hotel in one
of the hotel’s two car parks for two weeks while he went
abroad. He paid £75 for this service. He took the keys
with him but nevertheless the car was stolen in his



CASES 463-468

absence. The system of guarding the cars was negligent.
Only one guard checked both car parks on only five days
per week, with no cover for breaks. S recovered damages
for the loss of the car and inconvenience for loss of use.
This was not, the judge said, a car park of ‘general invita-
tion’ such as a public car park. It was not a temporary
parking arrangement and the defendants owed him a
duty of care as bailees. They were not mere licensees
with no duty of care.

(ii) It was held in Chappell (Fred) v National Car Parks,
The Times, 22 May 1987, that where a vehicle was parked
on NCP land for a fee but there was no barrier, the land
was open and no keys to the vehicle were handed over,
as the owner locked the vehicle and retained the keys, no
bailment of the vehicle took place and NCP were not
liable for its theft.

(iii) It should not be assumed that because in the
Chappell case there was no bailment that this result will
be arrived at in all such public car parks. A modern multi-
storey car park with its careful checks on incoming and
outgoing cars and a fee in return for a parking space and
tickets to be presented before allowing departure will
almost invariably constitute a bailment.

The position may be different where the car park is on
open land albeit fenced since in such a case it is difficult
to show the essential ingredient of bailment, i.e. that the
owner gives the bailee the ability to exclude all others
except the owner.

m Ultzen v Nicols [1894] 1 QB 92

A waiter took a customer’s overcoat, without being
asked to do so, and hung it on a peg behind the
customer. The coat was stolen and it was held that the
restaurant keeper was a bailee of the coat and that
there was negligence in supervision on the part of the
bailee.

Comment In this case the servant seems to have been
regarded as taking possession, but it is unlikely that a
bailment will arise if a customer merely hangs his coat on
a stand or other device provided by the establishment.

m Deyong v Shenburn [1946] 1 All ER 226

An allegation that an actor who left his clothes in a
dressing room had constituted the theatre owners
bailees of the clothes was not sustained.

Bailment: finders and involuntary recipients

Newman v Bourne & Hollingsworth (1915)
31 TLR 209

The claimant went into the defendant’s shop on a
Saturday in order to buy a coat. While trying on coats
she took off a diamond brooch and put it on a show

THE LAW OF PROPERTY 883

case. She left the shop having forgotten the brooch;
an assistant found it and handed it to the shopwalker
who put it in his desk. By the firm’s rules the brooch
ought to have been taken to its lost property office.
The brooch could not be found on the following
Monday.

Held - there was evidence to support the trial judge’s
finding that the firm had become a bailee and had
not exercised proper care.

Neuwirth v Over Darwen Industrial Co-operative
Society (1894) 70 TLR 374

A concert hall was hired for an evening performance.
No mention was made of rehearsal but the orchestra
rehearsed in the hall during the afternoon without
opposition from the proprietors or the keeper of the
hall. After the rehearsal Neuwirth left his double-bass
fiddle in an ante-room in such a position that when
the hall keeper came to turn on the gas in the ante-
room he could not do so without first moving the
instrument. The fiddle fell and was badly damaged.

Held — there was no contract of bailment between the
parties. The care of musical instruments was outside
the scope of the hall keeper’s authority and there was
no evidence that he had been guilty of negligence in
the course of his employment.

Comment Reference should also be made to Elvin and
Powell Ltd v Plummer Roddis Ltd (1933).

Bailment: obligations of bailor

Hyman v Nye (1881) 6 QBD 685

The claimant hired a landau with a pair of horses and
a driver for a drive from Brighton to Shoreham and
back. The claimant was involved in an accident owing
to a broken bolt which caused the carriage to upset so
that the claimant was thrown out of it.

Held - the trial judge’s direction to the jury that the
claimant must prove negligence was wrong. There
was an implied warranty that the carriage was as fit
for the purpose for which it was hired as skill and care
could make it.

Reed v Dean [1949] 1 KB 188

The claimants hired a motor launch called the Golden
Age from the defendant for a family holiday on the
Thames. The claimants set sail at about 7 pm on 22
June 1946, and at about 9 pm, when they were near
Sonning, they discovered that a liquid in the bilge by
the engine was on fire. They attempted to extinguish
the fire but were unable to do so, the fire-fighting



